Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/55494
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Conteúdos específicos de um lado, conteúdos pedagógicos de outro: um dilema que ainda não foi superado nos cursos de formação do professor de geografia |
Title in English: | Specific contents of one side, pedagogical contents of another: a dilemma that has not been overcome in the training courses for the geography teacher |
Authors: | Silva, Alcinéia De Souza Cunha, Leonardo Ferreira Farias Da |
Keywords: | Currículo;Formação de professores;Ensino de Geografia |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Geosaberes |
Citation: | SILVA, Alcinéia de Souza; CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da. Conteúdos específicos de um lado, conteúdos pedagógicos de outro: um dilema que ainda não foi superado nos cursos de formação do professor de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 12, abr. 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho tem como objetivo analisar e discutir a organização curricular do curso de licenciatura em Geografia de uma Instituição de Ensino na cidade de Formosa-GO. O texto discute questões que envolvem o papel do currículo no projeto de formação inicial do professor, os dilemas ainda não superados pelos cursos de formação e os saberes necessários a este profissional para o desenvolvimento de suas práticas pedagógicas. Por meio de análise documental (Projeto Pedagógico do Curso – PPC), observou-se a fragmentação e desarticulação entre os conteúdos específicos e os pedagógicos na proposta pedagógica daquela Instituição. Diante de tal realidade, defende-se a urgente necessidade das licenciaturas, de modo geral, repensarem e reorganizarem os seus currículos, com vistas a uma formação acadêmica sólida, significativa e conexa ao trabalho docente, no âmbito escolar. |
Abstract: | This paper aims to analyze and discuss the curricular organization of the degree course in Geography of a Teaching Institution in the city of Formosa-GO. The text discusses issues that involve the role of the curriculum in the project of initial teacher training, the dilemmas still not overcome by the training courses and the necessary knowledge for this professional to develop their pedagogical practice. Through documentary analysis (Pedagogical Project of the Course - PPC), it was observed the fragmentation and disarticulation between the specific contents and the pedagogical contents in the pedagogical proposal of that Institution. Faced with such a reality, there is an urgent need for bachelor´s degrees, in general, to rethink and reorganize their curricula in order to achieve a solid, meaningful academic education connected to teaching work in schools. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55494 |
ISSN: | 2178-0463 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DGR - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_art_adssilva.pdf | 471,72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.