Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/55388
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Assistência estudantil no contexto da EPT: as necessidades de acesso e permanência e de enfrentamentos às práticas LGBTfóbicas no cotidiano escolar |
Other Titles: | Asistencia al estudiante en el contexto de la EPT: las necesidades de acceso y permanencia y confrontaciones con las prácticas LGBT fóbicas en la vida diaria escolar |
Title in English: | Student assistance in the context of EFA: the needs for access and permanence and confrontations with LGBTphobic practices in school daily life |
Authors: | Nascimento, Ana Paula Leite Cruz, Maria Helena Santana Santos, Josiane Soares |
Keywords: | Desigualdades socioeconômicas;LGBTfobia;Assistência Estudantil |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Revista Labor |
Citation: | NASCIMENTO, Ana Paula Leite; CRUZ, Maria Helena Santana; SANTOS, Josiane Soares. Assistência estudantil no contexto da EPT: as necessidades de acesso e permanência e de enfrentamentos às práticas LGBTfóbicas no cotidiano escolar. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 618-645, jul./dez. 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O estudo analisa a Assistência Estudantil no contexto da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (EPT), particularizada no âmbito dos Institutos Federais, tendo como campo empírico o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS). Abordou-se acerca da Assistência Estudantil, concebendo-a como política de acesso e permanência face às desigualdades socioeconômicas no Brasil. Estiveram à tona as marcas da LGBTfobia no cotidiano escolar das juventudes cada vez mais hostil e violador das existências que subvertem a heteronormatividade. Caracterizou-se como uma pesquisamqualitativa, com a realização de entrevistas semiestruturadas e coletas de dados abrangendo as realidades macro e microconstitutivas do objeto perquirido, e foi utilizado o materialismo histórico dialético. |
Abstract: | The study analyzes Student Assistance in the context of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education (EPT), particularized within the scope of the Federal Institutes, having as an empirical field the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS). Student Assistance was approached, conceiving it as a policy of access and permanence in the face of socioeconomic inequalities in Brazil. The marks of LGBT phobia surfaced in the school routine of youths that were increasingly hostile and violating existences that subvert heteronormativity. It was characterized as a qualitative research, with semi-structured interviews and data collections covering the macro and microconstitutive realities of the object being investigated, and dialectical historical materialism was used. |
Abstract in Spanish: | El estudio analiza la Asistencia al Estudiante en el contexto de la Red Federal de Educación Profesional, Científica y Tecnológica (EPT), particularizada en el ámbito de los Institutos Federales, teniendo como campo empírico al Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Sergipe (IFS). Se abordó la Asistencia al Estudiante, concibiéndola como una política de acceso y permanencia ante las desigualdades socioeconómicas en Brasil. Las marcas de la fobia LGBT afloraron en la rutina escolar de jóvenes cada vez más hostiles y violadores de existencias que subvierten la heteronormatividad. Se caracterizó por ser una investigación cualitativa, con entrevistas semiestructuradas y recolección de datos que cubrían las realidades macro y microconstituyentes del objeto investigado, y se utilizó el materialismo histórico dialéctico. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55388 |
ISSN: | 1983-5000 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_art_aplnascimentomhscruz.pdf | 247,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.