Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54947
Type: | TCC |
Title: | Análise do impacto do Programa de Bolsa de Iniciação à Docência da Universidade Federal do Ceará para os bolsistas de Física. |
Authors: | Pereira Junior, Marcos Aurélio |
Advisor: | Silva, Marcos Antônio Araújo |
Keywords: | Políticas públicas;Avaliação;PIBID;Física |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | PEREIRA JUNIOR, M. A. Análise do impacto do Programa de Bolsa de Iniciação à Docência da Universidade Federal do Ceará para os bolsistas de Física. 2020. 34 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Políticas públicas são elaboradas para contornar problemas e impasses que existem no convívio social, se concretizando através de ações e programas com o objetivo de extinguir ou diminuir está problemática. No contexto educacional a política pública federal PIBID — Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência — visa, além de outras questões, o incentivo da formação de docentes, a fim de que haja uma valorização do magistério. Nesse sentido, a presente pesquisa, visa avaliar o impacto do programa na perspectiva dos ingressos no subprojeto de física da Universidade Federal do Ceará (UFC), e analisar as contribuições do programa na qualificação dos futuros docentes de física. Utilizando-se da metodologia de pesquisa do tipo exploratório-descritiva de abordagem quantitativa e baseando-se no estudo de caso, foi enviado um questionário que continha perguntas abertas e fechadas para o endereço eletrônico de 24 bolsistas, obtendo cerca de 20 respostas. Com análise dos dados pode-se concluir que o PIBID não só contribui para a qualificação profissional dos bolsistas como também incentivou que muitos destes permanecessem na carreira como professor, além de constatar um crescimento do Índice de Rendimento Acadêmico dos alunos bolsistas. |
Abstract: | Public policies are designed to circumvent problems and impasses that exist in social life, materializing through actions and programs with the aim of extinguishing or reducing this problem. In the educational context, the federal public policy PIBID - Institutional Teaching Initiation Scholarship Program - aims, in addition to other issues, to encourage the training of teachers, so that there is an appreciation of the teaching profession. In this sense, the presente research aims to evaluate the impact of the program from the perspective of tickets in the physics subproject of the Federal University of Ceará (UFC), and to analyze the contributions of the program in the qualification of future physics teachers. Using the exploratorydescriptive research methodology with a quantitative approach and based on the case study, a questionnaire was sent that contained open and closed questions to the e-mail address of 24 fellows, obtaining about 20 responses. With the analysis of the data, it can be concluded that PIBID not only contributes to the professional qualification of the scholarship holders but also encouraged that many of them remain in their careers as a teacher, in addition to seeing na increase in the Academic Performance Index of the scholarship students. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54947 |
Appears in Collections: | FÍSICA - LICENCIATURA - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_tcc_mapereirajunior.pdf | 397,93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.