Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52914
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Piaget, Vygotsky e Wallon: contribuições para os estudos da linguagem |
Authors: | Pereira, Caciana Linhares |
Keywords: | Linguagem;Pensamento;Criança |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Psicologia em Estudo |
Citation: | PEREIRA, Caciana Linhares. Piaget, ygotsky e Wallon: cotribuições para os estudos da linguagem. Psicologia em Estudo, Maringá (PR), v. 17, n. 2, p. 277-286, abr./ jun. 2012. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente artigo aborda alguns aspectos da relação entre linguagem e pensamento na criança a partir das teorias de Piaget, Vygotsky e Wallon. Os aspectos analisados nos permitem situar estes autores no debate - tipicamente moderno - que envolve as complexas relações entre linguagem e pensamento. Constata-se que a modernidade do pensamento dos três autores comparece, sobretudo, no abandono de uma perspectiva instrumental da linguagem e no estabelecimento de proposições que tomam a linguagem como uma função constitutiva do próprio pensamento. |
Abstract: | This article discusses some aspects of the relationship between language and thought in the child from the theories of Piaget, Vygotsky, and Wallon. The aspects analyzed allow us to place these authors in the debate - typically modern - which involves the complex relations between language and thought. It is noted that the modernity of the thought of the three authors attends, above all, in the abandonment of an instrumental view of language and the establishment of propositions that take the language as a constitutive function of one´s own thinking. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52914 |
ISSN: | 1413-7372 (Impresso) 1807-0329 (Online) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DPSI - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2012_art_clpereira.pdf | 115,62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.