Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52566
Type: Artigo de Periódico
Title: A constituição metafórica e metonímica de anúncios escolares
Authors: Nobre, Kennedy Cabral
Keywords: Metáfora;Metonímia;Gênero textual anúncio;Modelo cognitivo
Issue Date: 2011
Publisher: Revista Linguagem em Foco
Citation: NOBRE, Kennedy Cabral. A constituição metafórica e metonímica de anúncios escolares. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 3, n. 4, p. 79-87, 2011.
Abstract in Brazilian Portuguese: Neste trabalho analisamos como anúncios de escolas particulares de Fortaleza utilizam como argumento diversas metáforas primárias e/ou conceituais associadas aos alunos que são aprovados em exames de vestibular; e de como as qualidades conferidas aos alunos por via dessas metáforas são transferidas metonimicamente para as próprias instituições de ensino que produzem esses anúncios. O resultado do estudo indica a utilização da metáfora e da metonímia como responsável pelas impressões ideologicamente positivas que os anúncios conferem às escolas, além da criação de um modelo cognitivo em que o papel da educação encontra-se perigosamente restrito.
Abstract: In this work we analyze how advertisements of private schools in Fortaleza, Ceara, Brazil, use primary and conceptual metaphors as arguments associated to successful students who have passed their university entrance examinations and how the qualities related to those students by means of such metaphors are metonymically transferred to the teaching institutions that produce the advertisements. The result of the study indicates that the use of metaphor and metonymy in the ads is responsible for the ideologically positive impressions of the schools and the creation of a cognitive model in which the role of education is dangerously restricted.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52566
ISSN: 2674-8266
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGL - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_art_kcnobre.pdf163,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.