Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52088
Type: Artigo de Periódico
Title: Desdobramentos recentes da educação inclusiva no Brasil: discursos e práticas de letramento
Title in English: Recent developments in inclusive education in Brazil: discourses and literacy practices
Authors: Sato, Denise Tamaê Borges
Magalhães, Maria Izabel Santos
Batista Júnior, José Ribamar Lopes
Keywords: Análise de Discurso Crítica;Novos Estudos do Letramento;Discurso;Letramento;Educação inclusiva;Identidade
Issue Date: 2012
Publisher: Revista Brasileira de Linguística Aplicada
Citation: SATO, Denise Tamaê Borges; MAGALHÃES, Maria Izabel Santos; BATISTA JÚNIOR, José Ribamar Lopes. Desdobramentos recentes da educação inclusiva no Brasil: discursos e práticas de letramento. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 699-724, 2012.
Abstract in Brazilian Portuguese: A oferta da educação para pessoas com deficiência sofreu modificações significativas no contexto social brasileiro. Desse contexto de transformações, surgiram os projetos integrados “Discursos, Identidades e Práticas de Letramento no Ensino Especial” e “Múltiplos Letramentos, Identidades e Interdisciplinaridades no Atendimento Educacional à Pessoa Deficiente”, em que se aliou a pesquisa etnográfica à Análise de Discurso Crítica e aos Novos Estudos do Letramento para examinar discursos e identidades profissionais que emergem desse contexto.1 Ao longo de cinco anos de investigação, os resultados sugerem que as identidades de professores e professoras são levadas à transformação como parte de um processo criado pela formação inadequada nos níveis iniciais para atuação no Ensino Especial, bem como pela tentativa de suprir lacunas por meio de seus letramentos diários e pedagógicos.
Abstract: Education provision for people with disabilities has undergone considerable changes in the Brazilian social context. As part of these changes, two research projects have been developed: “Discourses, Identities and Literacy Practices in Special Education”, and “Multiple Literacies, Identities and Interdisciplinarities in the Specialized Educational Care for Learners with Disabilities”. These projects propose to relate ethnographic research, Critical Discourse Analysis and the New Literacy Studies in order to examine professional discourses and identities emerging from this context. Over five years of research, the results suggest that teachers’ identities have changed as part of a process stemming from inadequate education in the initial stages to teach learners with disabilities and the teachers’ attempt to overcome this gap through their daily and pedagogic literacies.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52088
ISSN: 1984-6398
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2012_art_dtbsatomismagalhaes.pdf148,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.