Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51928
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O ideário educacional iluminista na produção da escola pública |
Title in English: | Enlightenment educational ideas in the production of public school |
Authors: | Rafante, Heulália Charalo Silva, Ribamar Nogueira da |
Keywords: | Escola pública;Concepção pedagógica;Ensino dualista;Iluminismo |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Quaestio – Revista de Estudos em Educação |
Citation: | RAFANTE, Heulália Charalo; SILVA, Ribamar Nogueira da. O ideário educacional iluminista na produção da escola pública. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, Sorocaba (SP), v. 18, n. 1, p. 353-367, maio 2016. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | No diálogo com algumas teses do livro “A Produção da Escola Pública Contemporânea”, o artigo busca, em textos clássicos de autores iluministas e em propostas e projetos de lei elaborados pelos revolucionários burgueses, elementos para sustentar a hipótese de existência de intencionalidade da burguesia — expressa pela defesa dos seus interesses de classe na concepção do ideário educacional — como uma das determinações objetivas que dificultaram a expansão da Escola Pública nos séculos XVIII e XIX. Nesse percurso, constata-se que a defesa de uma educação baseada no desenvolvimento dos talentos naturais poderia resultar em um sistema de ensino dualista, favorecendo a consolidação da classe burguesa que ascendia ao poder. |
Abstract: | In dialogue with some theses of the book "A Produção da Escola Pública Contemporânea", the article seeks to classical texts of Enlightenment authors, and proposals and bills drafted by bourgeois revolutionaries, evidence to support the hypothesis of intentionality of the bourgeoisie, expressed by the defense of their class interests in the design of educational ideas, as one of objective determinations that hindered the expansion of the Public School in the eighteenth and nineteenth centuries. In this way, it is observed that the defense of a development based on natural talents, education could result in a two-tier education system, favoring the consolidation of bourgeois class that came to power. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51928 |
ISSN: | 2177-5796 |
Appears in Collections: | DFE - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016_art_hcrafanternsilva.pdf | 226,57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.