Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/48585
Type: | TCC |
Title: | Implantação da horta escolar na escola Santo Afonso. |
Title in English: | Implementation of the school garden at Santo Afonso School |
Authors: | Silva, Hanna Magalhães da |
Advisor: | Gomes, Maria das Graças |
Keywords: | Horta Escolar;Interdisciplinaridade;Ensino de Ciências |
Issue Date: | 2015 |
Citation: | SILVA, Hanna Magalhães da. Implantação da horta escolar na escola Santo Afonso. 2015. 35 f. TCC (Licenciatura em Química) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015 |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A educação brasileira vem passando por um processo de reestruturação desde os Parâmetros Curriculares Nacionais (1998), que orientam a renovação e a reelaboração da organização curricular, visando proporcionar um ensino que difere daquela prática tradicional, que fragmenta os conteúdos. A implantação de hortas escolares pode ser uma valiosa ferramenta educativa capaz de propiciar aprendizagem que atenda aos requisitos, desenvolver competências e habilidades, de forma contextualizada e interdisciplinar. O presente trabalho tem como objetivo usar a horta como laboratório vivo de Ciências. Neste contexto, bolsistas do subprojeto de Química do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) da Universidade Federal do Ceará (UFC), desenvolveram o trabalho “Horta Escolar” em consonância com outras áreas, tais como: Educação Ambiental e Biologia, na Escola de Ensino Fundamental e Médio Santo Afonso. A atividade consistiu inicialmente em palestras sobre temas relacionados à planejamento e construção da horta. Foram abordados assuntos como composteira e seus benefícios; importância do solo; agrotóxicos e seus malefícios; nutrientes encontrados e a diversidade de hortaliças que poderiam ser cultivadas. Em todas as palestras utilizou-se sempre que possível os conteúdos químicos vistos em sala de aula. As áreas participantes trouxeram sua contribuição, trazendo aquilo de suma importância e que pudesse acrescentar algo à aprendizagem dos discentes. Os estudantes iniciaram construindo a composteira orgânica, preparo das garrafas pet e jarros para cultivo das primeiras mudas. Em seguida, pesquisou-se e foram sugeridos alguns experimentos a serem realizados na horta. A Horta Escolar no processo ensino-aprendizagem é uma metodologia interdisciplinar, que além de ser uma prática pedagógica de baixo custo, beneficia a escola que pode utilizar os alimentos orgânicos produzidos para melhorar a alimentação. |
Abstract: | Brazilian education has been undergoing a restructuring process since the National Curriculum Parameters (1998), which guide the renewal and re-elaboration of the curricular organization, aiming to provide a teaching that differs from that of traditional practice, which fragments the contents. The implementation of school gardens can be a valuable educational tool capable of providing learning that meets the requirements, developing competencies and skills, in a contextualized and interdisciplinary manner. The present work aims to use the garden as a living science laboratory. In this context, fellows from the Chemistry subproject of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarship (PIBID) of the Federal University of Ceará (UFC), developed the work "School Garden" in line with other areas such as: Environmental Education and Biology, at Santo Afonso Elementary and High School. The activity initially consisted of lectures on topics related to the planning and construction of the garden. Subjects such as composer and its benefits were addressed; importance of soil; pesticides and their harmful effects; nutrients found and the diversity of vegetables that could be grown. In all lectures the chemical contents seen in the classroom were used whenever possible. The participating areas brought their contribution, bringing that of great importance and that could add something to the learning of the students. The students started by building organic compost, preparing pet bottles and jars for growing the first seedlings. Then we researched and suggested some experiments to be performed in the garden. The School Garden in the teaching-learning process is an interdisciplinary methodology, which besides being a low-cost pedagogical practice, benefits the school that can use the organic food produced to improve the diet. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/48585 |
Appears in Collections: | QUÍMICA-LICENCIATURA - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2015_tcc_hmsilva.pdf | 1,22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.