Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/44091
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Gravação de aulas presenciais de programação para apoiar o estudo extraclasse: lições aprendidas |
Authors: | Rebouças, Ayla Dantas Scaico, Pasqueline Dantas |
Keywords: | Melhoria do Desempenho Docente;Construção do Conhecimento;Computação |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | UFSCar |
Citation: | REBOUÇAS, Ayla Dantas; SCAICO, Pasqueline Dantas. Gravação de aulas presenciais de programação para apoiar o estudo extraclasse: lições aprendidas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 729-738. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este artigo descreve um relato de experiência com lições aprendidas no ensino de programação dos três períodos iniciais de cursos da área de computação. Será destacada, principalmente, a experiência de gravar as aulas sendo dadas às turmas, detalhando os procedimentos utilizados e os principais resultados obtidos com essa iniciativa prática de intervenção. De maneira geral, observou-se que gravar as aulas permitiu aos alunos rever o que era apresentado e reforçar alguns aspectos nos quais tinham dúvida. A prática se mostrou bem aceita pelas turmas conforme observado através de formulários de avaliação da disciplina e pela frequente cobrança pela publicação dos vídeos das aulas. |
Abstract: | his article describes an experience report with lessons learned from teaching programming in three initial courses held in IT undergraduate programs. The experience of recording classes will be highlighted, as well as the procedures used and the main results obtained through this intervention. In general, it was observed that recording classes allowed students to review what was lectured and made available a resource to reinforce some aspects in which they were struggled. The practice was well accepted by the students as observed through evaluation forms and by the recurring students’ demand for publishing the videos related to the classes. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44091 |
ISSN: | 2316 8889 |
Appears in Collections: | FACED - Eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_eve_adreboucas.pdf | 185,59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.