Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/44045
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Aprendizagem de algoritmos e programação por meio da ferramenta visual HelpBlock |
Authors: | Gomes, Eduardo Rodrigues Pretto, Fabrício Schorr, Maria Claudete |
Keywords: | Algoritmos - reprovação e evasão - cursos de computação;HelpBlock - ferramenta - programação visual |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | UFSCar |
Citation: | GOMES, Eduardo Rodrigues; PRETTO, Fabrício; SCHORR, Maria Claudete. Aprendizagem de algoritmos e programação por meio da ferramenta visual HelpBlock. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 560-568. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Os índices de reprovação e evasão nos cursos de computação estão relacionados principalmente às dificuldades de aprendizagem de algoritmos e programação. As ferramentas visuais têm sido uma alternativa, pois permitem ao estudante estruturar a solução de maneira macro, dispensando detalhes técnicos irrelevantes em sua primeira abordagem. Com o intuito de apoiar o processo de aprendizagem de algoritmos, desenvolveu-se a ferramenta HelpBlock para programação visual. A ferramenta foi testada com 23 estudantes de uma turma de Algoritmos e Programação de uma IES do Rio Grande do Sul. Os resultados demonstraram melhora significativa na construção das soluções algorítmicas e maior motivação dos estudantes. |
Abstract: | The rates of disapproval and evasion on computing courses are mainly related to learning difficulties in algorithm and programming. The visual tools have been an alternative that allows students create a structure of solution in a macro way, dismissing technical details irrelevant in it first approach. In order to support the learning process of algorithms was developed a visual programming tool called HelpBlock. The tool was validated with 23 students of an Algorithm and Programming class in a Higher Education Institution of Rio Grande do Sul. The outcomes showed a significant improvement during the construction of algorithmic solutions and greater students motivation. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44045 |
ISSN: | 2316 8889 |
Appears in Collections: | FACED - Eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_eve_ergomes.pdf | 512,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.