Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/41177
Type: Artigo de Periódico
Title: Ensino dos cuidados paliativos na graduação de enfermagem
Title in English: Teaching palliative care in undergraduate nursing education
Authors: Gonçalves, Rafaella Guilherme
Silveira, Bruna Ruselly Dantas
Pereira, Wanesca Caroline
Ferreira, Lucas Batista
Queiroz, Ana Angélica Rego de
Menezes, Rejane Maria Paiva de
Keywords: Cuidados Paliativos;Enfermagem;Formação Profissional;Instituições de Ensino Superior
Issue Date: 2019
Publisher: Rev Rene
Citation: GONÇALVES, Rafaella Guilherme et al. Ensino dos cuidados paliativos na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e39554, 2019.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: identificar o ensino dos cuidados paliativos na graduação de enfermagem. Métodos: scoping review, nas bases de dados Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Banco de Dados em Enfermagem, Índice Bibliográfico Español en Ciencias de la Salud, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature e Medical Literature Analysis and Retrieval System Online. Resultados: foram incluídos 17 artigos. O conteúdo sobre os cuidados paliativos está presente no ensino, principalmente através de disciplinas eletivas, mas também em disciplinas obrigatórias e por meio de projetos de extensão. Nos países desenvolvidos são utilizadas estratégias de simulação, imersão/experiência clínica e da aprendizagem baseada em problemas. Conclusão: foram identificadas evidências da presença dos cuidados paliativos no ensino, sobretudo nas disciplinas eletivas, cuja abordagem ocorre mais no âmbito teórico aliado às experiências práticas.
Abstract: Objective: to identify the teaching of palliative care in undergraduate nursing education. Methods: scoping review in the following databases: Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences, Nursing Database, Spanish Bibliographical Index in Health Sciences, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, and Medical Literature Analysis and Retrieval System Online. Results: seventeen articles were included. The content on palliative care is present in education, mainly through elective courses, but also in compulsory subjects and through outreach projects. In developed countries, simulation, clinical immersion/experience and problembased learning strategies are used. Conclusion: evidence of the presence of palliative care in education was identified, especially in elective subjects, whose approach takes place more often in the theoretical context allied to practical experiences.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41177
ISSN: 2175-6783 (On line)
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_art_rggonçalves.pdf261,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.