Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/38523
Type: Artigo de Periódico
Title: O problema da educação na construção do único em Max Stirner
Title in English: The problem of education in the construction of the individual within Max Stirner
Authors: Oliveira, Renato Almeida de
Rodrigues, Sandro Soares
Keywords: Max Stirner;Indivíduo;Único;Educação
Issue Date: 2018
Publisher: Revista Dialectus
Citation: OLIVEIRA, Renato Almeida de; RODRIGUES, Sandro Soares. O problema da educação na construção do único em Max Stirner. Revista Dialectus, Fortaleza, v. 5, n. 12, p. 223-240, jan./jul. 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este estudo buscará investigar as condições de formação do Único, proposto por Max Stirner, a partir da educação. O problema relacionado à questão do indivíduo e à individualidade se tornou o ponto central do trabalho de Stirner, representando este, o radicalismo em torno do tema. Percebemos a necessidade dessa pesquisa a partir da lacuna que o autor deixou em sua obra magna O Único e sua propriedade (1844) em torno do indivíduo, naquilo que se refere as condições reais para sua efetivação. Encontramos na obra O falso princípio da Educação (1842), os pressupostos necessários para a construção do Único. Apresentaremos a crítica stirneriana aos modelos tradicionais de educação de seu tempo, assim como as perspectivas para sua superação a partir de uma nova concepção de educação que visa a autodeterminação do indivíduo, ultrapassando, desse modo, a educação servil ao Estado a qual, segundo nosso autor, aliena o homem de sua unicidade.
Abstract: This study seeks to investigate the conditions of Ego‟s formation through education, proposed by Max Stirner. The problem related to the individual and the individuality has become the main point of Stirner‟s work, representing this, the radicalism around the subject. We realized the necessity of this research from the gap left by the author in its magnum opus, The Ego and Its Own (1844) around the individual, in what refers to the real conditions for its realization. We found within the work The False Principle of our Education (1842), the necessary presumptions for the Ego‟s construction. We will present Stirner‟s critique on the traditional educational models of his time, as well as the perspectives for its overcoming from a new conception of education that aims an individual self-determination, thereby transcending servile education to the State, which, according to the author, alienates the man of his uniqueness.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38523
ISSN: 2317-2010
Appears in Collections:PPGFILO - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_raoliveirassrodrigues.pdf414,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.