Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/33226
Type: Artigo de Periódico
Title: O gênero tirinhas no livro "Português Linguagens 3" e o trabalho com a leitura
Title in English: The comic strip genre in the book “Português Linguagens 3” and the work with reading
Authors: Silva, Tarcilane Fernandes da
Keywords: Leitura;Tirinhas;Livros didáticos de português;Reading
Issue Date: 2018
Publisher: Revista Entrepalavras
Citation: Silva, T. F. (2018)
Abstract in Brazilian Portuguese: O gênero tirinhas, como um texto que se constrói eminentemente por meio de imagens, comporta lugares vazios que devem ser preenchidos pelo leitor por meio de conexões, inferências, ativação de conhecimentos prévios e de mundo. Embasados nisso, propomos essa investigação que tem como corpora de análise os livros didáticos “Português Linguagens 3”, de Cereja e Magalhães (1990, 1994, 2013). Nosso objetivo é analisar se estes manuais, por meio de suas atividades, têm levado o aluno a desenvolver e a enriquecer suas habilidades de leitura. Como resultados, pudemos perceber que apesar da recorrente presença desse gênero nos manuais, não houve um trabalho de aprimoramento das habilidades de leitura do aluno, as tiras apenas exemplificavam conteúdos gramaticais. Nos poucos casos em que se propuseram atividades interpretativas, limitaram-se a um único aspecto desse texto: o verbal, deixando-se de lado um elemento primordial na constituição desse gênero, o imagético.
Abstract: The genre tirinhas, as a text that is constructed eminently through images, contains empty places that must be filled by the reader through connections, inferences, activation of previous knowledge and world. Based on this, we propose this research which has as corpus of analysis the textbook “Portuguese Linguagens 3”, by Cereja and Magalhães (1990, 1994, 2013). Our goal is to analyze whether this manual, through its activities, has led the student to develop and enrich their reading skills. In order to establish a comparative analysis, in a temporal survey of this approach, we investigated 3 editions, analyzing in all 4 strips distributed throughout the editions of 1990, 1994 and 2013. As results, we could perceive that despite the recurrent presence of this genre in the manuals, there was no improvement work on the student’s reading skills, the strips only exemplified grammatical contents. In the few cases in which interpretive activities were proposed, it was confined to a single aspect of this text: the verbal, leaving aside a primordial element in the constitution of this genre, the imagery.
Description: SILVA, Tarcilane Fernandes da. O gênero tirinhas no livro “Português Linguagens 3” e o trabalho com a leitura. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, n. 1, p. 159-181, jan./abr. 2018
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/33226
ISSN: 2237-6321 (online)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_tfsilva.pdf788,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.