Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/32517
Type: Artigo de Periódico
Title: Formação de professores: a questão da inclusão de jovens que estão fora da escola e do mercado de trabalho
Authors: Ribeiro, Luís Távora Furtado
Keywords: Educação popular;Juventude;Escolarização;Popular education;Youth;Schooling
Issue Date: 2013
Publisher: Educar em Revista
Citation: Ribeiro, L. T. F. (2013)
Abstract in Brazilian Portuguese: Este artigo analisa os resultados de um programa de escolarização em nível supletivo ofertado pela Secretaria de Educação do Estado do Ceará, cujo objetivo visa facilitar o ingresso no ensino superior de jovens moradores de um bairro de Fortaleza, com população que apresenta alto índice de desemprego, violência e consumo de drogas. A partir da análise de dados de pesquisa sobre essa experiência, discutem-se problemas da Educação Brasileira relacionados à inclusão de jovens que estão fora da escola e do mercado de trabalho, visando sua inserção social em processos educativos e culturais. Com base no pensamento de Paulo Freire e da educação popular, defende-se a formação de professores num contexto educativo que valorize a cooperação e a construção coletiva de conhecimentos envolvendo docentes, monitores e alunos como sujeitos da ação educativa.
Abstract: This article analyzes the results of a schooling program, offered by the Ceará State Education Department, with the objective to facilitate the entrance of young people from a neighborhood in Fortaleza which presents high levelsof unemployment, violence, and drugs, into the University. Analyzing the research data on this experience, we discuss problems in Brazilian education, related with the inclusion of young people who are out of school and labor market, aiming at real social insertion into the educational and cultural processes. Based on popular education and Paulo Freire’s thoughts, we defend teachers formation in an educative context that values the cooperation and collective construction of knowledge involving teachers, monitors, and students, as subjects of educative actions.
Description: RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Formação de professores: a questão da inclusão de jovens que estão fora da escola e do mercado de trabalho. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 105-116, out./dez. 2013.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32517
ISSN: 0104-4060
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_art_ltfribeiro.pdf478,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.