Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/28499
Type: Tese
Title: Educar para quê? Uma análise gramsciana da prática do educador social com crianças e adolescentes
Title in English: Educate for what? A Gramscian analysis of the practice of the social educator with children and adolescents
Authors: Santos, Pedro Pereira dos
Advisor: Souza, José Ribamar Furtado de
Keywords: Prática do educador social;Análise gramsciana;Educação social;Política neoliberal de terceira via;Social educator practice;Gramsciana analysis;Social education;Neoliberal politics of the third way
Issue Date: 2017
Citation: Santos, P. P.; Souza, J. R. F. (2017)
Abstract in Brazilian Portuguese: Esta tese tem como ponto de partida o seguinte problema: para quê a prática do educador social educa crianças e adolescentes que vivem situações desumanas, devido à precariedade dos fatores materiais, culturais e sociais, definidas legalmente como em situação de risco e vulnerabilidade social? Interligado à questão, definiu-se como objetivo geral analisar a finalidade da prática do educador social com crianças e adolescentes a fim de contribuir para o seu fortalecimento teórico e prático por meio de um estudo de caso do Centro de Convivência Wall Ferraz, situado na região da Santa Maria da Codipi em Teresina-PI. Identificou-se ainda a concepção de educação social e educador social, bem como conteúdos, limites e possibilidades que emergiram da prática dos sujeitos investigados. O objeto de estudo é a prática do educador, analisada com base no pensamento gramsciano e em autores que se filiam a essa matriz teórico-política. Utilizou-se a pesquisa qualitativa, por meio da estratégia do estudo de caso e procedimentos como a entrevista semiestruturada, para construção dos dados, a análise documental e bibliográfica, a observação participante e a técnica análise de conteúdo. Participaram da investigação 14 sujeitos que foram organizados por segmentos, a saber, 01 coordenador geral, 01 assistente social, 09 educadores sociais e 03 educandos que compartilharam o seu pensamento acerca dos temas: educação social, prática e educador social. A pesquisa demonstra que a educação social fundamentada nos marcos legais da proteção social básica da política nacional de assistência social vincula-se, em larga medida, ao projeto político neoliberal que preza pela colaboração em detrimento do discurso contestatório do ordenamento capitalista, o que a configura como processo epidérmico que pretende promover a convivência cidadã e a mudança de comportamento dos educandos, mas sem problematizar de forma radical o contexto vigente. Nessa linha, a prática do educador restringe-se a promover a prevenção-intervenção nas situações de riscos e vulnerabilidades e a possibilitar aos educandos o convívio na sociedade de classes. O educador manifesta-se assim como mediador da convivência, solucionador de conflitos e modificador das atitudes dos educandos. Na contramão, o que se defende é a educação social, a prática e o educador social comprometidos com a construção da hegemonia dos subalternos
Abstract: This thesis has as initial point the following problem: why does the practice of the social educator educates children and adolescents who live inhumane situations due to the precariousness of material, cultural and social factors legally defined as social risk and vulnerability? Connected to the question, it was defined as a general objective to analyze the purpose of the practice of the social educator with children and teenagers in order to contribute to their theoretical and practical consolidation through a case study of the Wall Ferraz Center of Conviviality, located in the region of Santa Maria da Codipi in Teresina-PI. It was also identified the conception of social education and social educator, as well as contents, limitations and possibilities that emerged from the practice of the investigate subjects. The object of study is the practice of the educator analyzed on basis of Gramsci thought and in authors who are close to this theoretical-political connected. Qualitative research was used through the strategy of the case study and procedures such as semi-structured interview for data construction, documentary analysis, participant observation and content analysis technique. A total of fourteen subjects were organized by segment, namely one general coordinator, one social worker, nine social educators and three students who shared their thoughts about social education, practice and social educator. The research shows that the social education based on the legal contexts of basic social protection of the national policy of social assistance is linked to a large extent to the neoliberal political project that values for collaboration to the detriment of the contestatory discourse of the capitalist order, as an epidermal process that seeks to encourage citizen coexistence and the behavior change of the students, but without radically problematizing the current context. In this relation, the educator's practice is restricted to promote prevention-intervention in situations of risks and vulnerabilities and to enable students to live in class society. In this direction, the educator's practice is restricted to promoting prevention-intervention in situations of risks and vulnerabilities and to allow students to live in class society. Thus the educator manifests itself as mediator of coexistence, conflict solver and modifier of students' attitudes. On the opposite way, what defends itself is the education, the practice and the social educator involved to the construction of the hegemony of the subalterns.
Description: SANTOS, Pedro Pereira dos. Educar para quê? Uma análise gramsciana da prática do educador social com crianças e adolescentes. 2017. 297f. – Tese (doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2017.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28499
Appears in Collections:PPGEB - Teses defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_tese_ppsantos.pdf2,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.