Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/26072
Type: Dissertação
Title: Adorno e a Nova Música
Title in English: Adorno and the New Music
Authors: Rocha, Jessé da Costa
Advisor: Miranda, Dilmar Santos de
Keywords: Atonalismo;Dodecafonismo;Filosofia;Dodecaphonism;Infantilism and pre classicism
Issue Date: 2006
Citation: Rocha, J. C.; Miranda, D. S. (2006)
Abstract in Brazilian Portuguese: Expõe as linhas gerais da Filosofia da Nova Música. Para facilitar tal exposição, duas estratégias foram adotadas. Primeira, dividir o texto em dois grandes capítulos. Segunda, adotar alguns temas como fios condutores. Contudo, a pesquisa não se limitou a fazer uma mera reconstrução racional da Filosofia da Nova Música. Ela também analisou as principais fontes musicais e filosóficas utilizadas por Adorno. Nesse contexto, ganharam destaque especial os escritos de Schoenberg, Kant, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche e Freud. Outros textos do próprio Adorno também foram utilizados, dentre eles, um mostrou-se particularmente relevante para nossos propósitos, qual seja, Music and language: a fragment. Sendo assim, elaboramos, com base no referido texto, uma espécie de prelúdio. Conclui que, para Adorno, a música atonal desenvolvida por Schoenberg estava na vanguarda da arte européia. Stravinski, ao contrário, liderou um movimento reacionário que buscou uma conservação arbitrária do passado, comprometendo, assim, tanto o velho como o novo.
Abstract: This study presents a general idea on the Philosophy of New Music. To facilitate such exposition, two strategies were adopted. First, divide the text into two major chapters. Second, adopt some themes as conductor strings. However, the study did not restrain itself from making a simple rational reconstruction of the Philosophy of New Music. It also analyzed major musical and philosophical sources used by Adorno. In this context, special notability was given to the writings of Schoenberg, Kant, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche and Freud. Other texts from Adorno himself were also used, among them, one which demonstrated to be particularly relevant for our objectives, for example, Music and language: a fragment. Thus, we elaborated, based on the mentioned text, some kind of prelude. I concluded that, to Adorno, atonal music developed by Schoenberg stood in the forefront of European art. Stravinski, on the other hand, led a reactionary movement which searched an arbitrary conservation of the past, thus compromising, both the old and the new.
Description: ROCHA, Jessé da Costa. Adorno e a Nova Música. 2006. 86f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Filosofia, Fortaleza (CE), 2006.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26072
Appears in Collections:PPGFILO - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2006_dis_jcrocha.pdf531,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.