Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/24428
Type: Artigo de Periódico
Title: Comunidades de práticas virtuais dos técnicos administrativos em educação de instituições de ensino superior
Title in English: Virtual practice communities of the administrative technicians in education of higher education institutions
Authors: Rimá, Jaqueline de Castro
Garcia, Joana Coeli Ribeiro
Targino, Maria das Graças
Keywords: Comunidades de práticas virtuais;Comunidades de práticas;CoP;Gestão pública dos técnicos administrativos em Educação
Issue Date: 2017
Publisher: Revista Informação em Pauta
Citation: RIMÁ, Jaqueline de Castro; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro; TARGINO, Maria das Graças. Comunidades de práticas virtuais dos técnicos administrativos em educação de instituições de ensino superior. Revista Informação em Pauta, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 8-27, jan./jun. 2017.
Abstract in Brazilian Portuguese: Apresenta-se a comunidade de prática virtual “Gestão Pública dos Técnicos Administrativos em Educação” (GPTAE) como um grupo que amplia e desenvolve conhecimentos entre os componentes oriundos de várias regiões e vinculados a diferentes Instituições de Ensino Superior (IES) brasileiras. Trata-se de estudo de caso, realizado por meio de pesquisa documental, bibliográfica e observação participante, com abordagem qualitativa e uso de netnografia. Os resultados atestam extrapolação da comunidade de prática virtual. As ações saem do campo virtual e se materializam como consequência da união e do engajamento dos envolvidos. Infere-se que a comunidade GPTAE preocupa-se com o aprendizado coletivo, com a atualização e a gestão dos conteúdos gerados e disseminados entre seus integrantes, como também incentiva o compartilhamento de conhecimentos através de editais anuais para publicação de electronic books (e-books).
Abstract: The virtual practice community "Public Management of Administrative Technicians in Education" (GPTAE) is presented in the light of virtual practice communities as a group that, using this strategy, broadens and develops knowledge among the components from different regions and linked to different Brazilian higher education institutions (IES). It is a case study, carried out through documentary, bibliographic research and participant observation, with qualitative approach and use of netnography. The results attest to extrapolation of the virtual practice community. The actions leave the virtual field and they are materialized as consequence of the union and engagement of those who are involved in them. It is inferred that the GPTAE community is concerned with collective learning, updating and management of the contents generated and disseminated among its members, as well as it encourages the sharing of knowledge through annual publications for e-book publishing.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24428
ISSN: 2525-3468 (online)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DCINF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_jcrimajcrgarcia.pdf449,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.