Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/23212
Type: Artigo de Periódico
Title: Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
Title in English: First aid in schools : construction and validation of an educational booklet for teacher
Authors: Galindo Neto, Nelson Miguel
Caetano, Joselany Áfio
Barros, Lívia Moreira
Silva, Telma Marques da
Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
Keywords: Educação em Saúde;Primeiros Socorros;Escolas;Estudos de Validação
Issue Date: 2017
Publisher: Acta Paulista de Enfermagem
Citation: GALINDO NETO, N. M. et al. Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 87-93, 2017.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: Construir e validar uma cartilha educativa para professores da educação infantil e ensino fundamental I sobre primeiros socorros na escola. Métodos: Estudo metodológico realizado a partir da construção do material educativo, com posterior validação por 22 juízes e avaliação de 22 professores. A validação de conteúdo foi estabelecida a partir do Level Content Validity Index maior que 0,8. Para proporção de concordância entre os juízes foi o utilizado o teste binomial e considerado p igual ou maior que 0,8. Resultados: A cartilha aborda os primeiros socorros que devem ser realizados em 15 agravos e possui 44 páginas. Todos os itens foram avaliados como pertinentes e o Level Content Validity Index possuiu média de 0,96. A cartilha foi aprovada pelos professores com índice de concordância 1,0. Conclusão: A cartilha foi construída e validada e pode ser utilizada pela enfermagem na educação em saúde com professores sobre primeiros socorros na escola.
Abstract: Objective: To develop and validate an educational booklet for preschool and elementary I education teachers on first aid procedures in schools. Methods: Methodological study based on the construction of an educational material with subsequent validation by 22 experts and assessment by 22 teachers. Content validation was established based on the Content Validity Index higher than 0.8. Binomial test considering p equal or higher than 0.8 was used for the proportion of agreement among the experts. Results: The educational booklet containing 44 pages addresses first aid procedures that should be performed for 15 health-related problems. All the items were considered relevant and the Level Content Validity Index presented mean value of 0.96. The booklet was approved by the teachers with an agreement index of 1.0. Conclusion: The booklet was developed and validated and may be used by nursing in health care education with teachers regarding first aid procedures in schools
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23212
ISSN: 1982-0194 On line
0103-2100 Impresso
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_art_nmgalindoneto.pdf433,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.