Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/23163
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Nota crítica aos sete saberes necessários à educação do futuro: um estudo à luz da crítica marxista |
Title in English: | Critical note to the seven knowledge necessary for the education of the future: a study based upon Marxist criticism |
Authors: | Rodrigues, Bruno Alysson Soares Menezes, Raquel Joca Alves, Kamila Carneiro |
Keywords: | Morin;Aprender a aprender;Crise estrutural;Escola nova |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Revista Eletrônica Arma da Crítica |
Citation: | Rodrigues, B. A. S.; Menezes, R. J.; Alves, K. C. (2012) |
Abstract in Brazilian Portuguese: | No intuito de elencar uma crítica marxista à obra de Morin (2000) intitulada Os sete saberes necessários à educação do futuro, publicada pela UNESCO – instituição que dois anos antes publicara Um Tesouro a Descobrir: Relatório da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI, sob a coordenação de Jacques Delors – o artigo enfoca a relação que a referida obra de Morin (2000) mantém com as pedagogias do aprender a aprender. Reafirma, nesse sentido, as críticas que vêm sendo elaboradas por Duarte (2000), Arce (2001), Facci (2004) e Rossler (2006), dentre outros, às ditas pedagogias, fundadas nos chamados quatro pilares da educação contemporânea, apresentando, destarte, os pressupostos basilares para a compreensão de que tais pilares educacionais se coadunam tanto com os ideais das políticas neoliberais propostas para o contexto educacional dentro da atual crise estrutural do capital (MÉSZÁROS, 2000), como também estão em par de igualdade com a retomada dos ideais da escola nova. |
Abstract: | With the purpose of drawing a Marxist critique to Morin’s work (2000) entitled The seven knowledge necessary for the education of the future, published by UNESCO – the institution, which two years earlier had published A Treasure to Discover: report of the International Commission on education for the twenty-first century, under the coordination of Jacques Delors – the article focuses on the relationship that the work of Morin (2000) maintains with the pedagogies of learning to learn. It reasserts, in this sense, the criticisms that have been elaborated by Duarte (2000), Arce (2001), Facci (2004) and Rossler (2006), among others, aimed at those pedagogies, which are based upon the so-called four pillars of contemporary education, presenting, moreover, the basic assumptions for the understanding that such educational pillars are consistent both, with the ideals of neo-liberal policies proposed for the educational context within the current structural crisis of capital (MÉSZÁROS, 2000), as are also equal in par with the resumption of the new school movement. |
Description: | RODRIGUES, Bruno Alysson Soares; MENEZES, Raquel Joca; ALVES, Kamila Carneiro. Nota crítica aos sete saberes necessários à educação do futuro: um estudo à luz da crítica marxista. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza, n. 4, p. 204-224, dez. 2012. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23163 |
ISSN: | 1984-4735 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2012_art_basrodriguesrvjmenez.pdf | 136,4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.