Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/22926
Type: | Tese |
Title: | O conceito de classe em O Capital: o professor como proletário em Marx |
Title in English: | The concept of class in Capital: the teacher as a Ppoletarian in Marx |
Authors: | Sousa Sobrinho, José Pereira de |
Advisor: | Chagas, Eduardo Ferreira |
Keywords: | Mercadorias;Educação;Trabalho;Classe social;Work |
Issue Date: | 2014 |
Citation: | Sousa Sobrinho, J. P.; Chagas, E. F. (2014) |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O trabalho aborda o conceito de classe em O Capital, refletindo suas lacunas e apresentando possibilidades analíticas quanto da elaboração de uma definição categorial coerente a respeito da classe proletária, estabelecendo nexos coerentes entre relação de propriedade, trabalho assalariado, antagonismo ao capital e posição ideológica enquanto propriedades constituintes da classe. Por sua vez, reportando-se ao percurso metodológico pelo qual Marx avista sua crítica ao modo de produção capitalista em O Capital, revelando os fundamentos teóricos capazes de nortear uma análise sistêmica do proletariado, superando definições abstratas, marcadas pela rigidez estereotipada que reduz o proletariado ao trabalhador fabril. A incorporação do método dialético a análise do proletariado expressa seu caráter histórico e processual de seu desenvolvimento, identificando os trabalhadores intelectuais qualificados – entre os quais os professores – como componentes da classe trabalhadora moderna, e, consequentemente, determinando os rumos da luta de classes e a formulação do programa revolucionário. |
Abstract: | This thesis addresses the concept of class in Capital, reflecting its gaps and presenting analytical possibilities when elaborating a coherent definition regarding its categorical definition, establishing consistent links between the property relation, wage labour, antagonism to capital and ideological position as constituent parts of the working class. In reference to the methodological approach by which Marx mentions his critique of the capitalist mode of production in Capital unveils the theoretical foundations capable of orienting a systemic analysis of the proletariat, overcoming refusive abstract definitions to a stereotypical stiffness based on an ideal obreirista focused description. The incorporation of the dialectic method to the proletarian analysis distinguishes the historical character and fluidity of its development, identifying skilled knowledge workers, including teachers, as components of the modern working class, determining the course of the class struggle and the elaboration of the revolutionary program. |
Description: | SOUSA SOBRINHO, José Pereira de. O conceito de classe em O Capital: o professor como proletário em Marx. 2014. 280f. – Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2014. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22926 |
Appears in Collections: | PPGEB - Teses defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_tese_jpssobrinho.pdf | 1,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.