Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/22764
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Da leitura de mundo à leitura da palavra: a mediação da informação social à luz das teorias de Paulo Freire |
Title in English: | Reading the world and reading the world: mediation, information social and theories of Paulo Freire |
Authors: | Cavalcante, Lidia Eugenia |
Keywords: | Teorias freireanas e informação social;Mediação da informação e do conhecimento;Informação social e ideias pedagógicas;Freire’s theory and social information;Mediation of information and knowledge;Information social and pedagogical ideas |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB) |
Citation: | CAVALCANTE, Lidia Eugenia. Da leitura de mundo à leitura da palavra: a mediação da informação social à luz das teorias de Paulo Freire. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 17, 2016, Bahia. Anais... Bahia: ANCIB, 2016, 18p. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Busca relacionar as teorias freireanas ao campo da mediação e da informação social, mediante estudo das principais obras escritas por Paulo Freire. Objetiva compreender como se dá a mediação da informação em comunidades no que tange à realidade e à autonomia dos sujeitos. Para tanto, buscou-se conceituar informação social, o que se configurou em condição essencial para relacionar tais teorias, mediante pesquisa bibliográfica e revisão de literatura, cuja leitura nos permitiu desenvolver a análise de conteúdo textual. Para dar corpus empírico às teorias elencadas e sua interrelação com a mediação da informação social, evidenciou-se experiências, práticas e vivências que articulam os conceitos nos campos pragmático e teórico e as relações que se estabelecem a partir do diálogo entre os indivíduos. Assim, apresenta-se a mediação da informação à luz das ideias freireanas, sob duas dimensões: a) as relações de dialogicidade e politicidade articuladas pelos dispositivos comunicacionais e, b) as práticas sociais de produção, apropriação e acesso à informação no contexto comunitário e dos movimentos sociais no âmbito da leitura de mundo realizada pelos indivíduos. |
Abstract: | The aim is to relate the Freire’s theories to the field of mediation and social information through the study of the major works written by Paulo Freire. It aims at understanding how is the intermediation of information in communities with regard to the reality and the autonomy of individuals who are transformed daily. Therefore, it has the purpose of conceptualizing social information that has been configured in an essential condition for linking these theories through the literature search and review, whose the reading has allowed us to develop the analysis of textual context. To give empirical corpus to the listed theories of Paulo Freire and its interrelation with the mediation of social information, it gave evidence to the experiences, practices and living experiences that articulate the concepts in pragmatic and theoretical fields by the participants in their daily realities, and the relationships established through the dialogue between individuals. Thus, we present the mediation of information in the light of Paulo Freire’s ideas under two dimensions: a) the relationship of the dialog and political nature that are articulated by means of communication practices between individuals, and, b) the social practices of production, appropriation and access to the information in the community context and social movements in the context of the reading the world performed by the participants. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22764 |
ISBN: | 9788565044066 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DCINF - Trabalhos apresentados em eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016_eve_lecavalcante.pdf | 687,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.