Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/21268
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Avaliação da aprendizagem em cursos de licenciaturas: o que dizem os alunos formados |
Title in English: | Assessment of learning in undergraduate academic degree courses: what graduated students say |
Authors: | Santos, Uillians Eduardo Castilho, Vanessa Maria Redígolo |
Keywords: | Avaliação da aprendizagem;Instrumentos avaliativos;Cursos de licenciatura |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Revista Educação em Debate |
Citation: | SANTOS, Uillians Eduardo; CASTILHO, Vanessa Maria Redígolo. Avaliação da aprendizagem em cursos de licenciaturas: o que dizem os alunos formados. Revista Educação em Debate, Fortaleza, anos 35-38, v. 38, n.os 66-71, p. 57-69, jul./dez. 2013; jan./jun., jul./dez. 2014; jan./jun., jul./dez. 2015; jan./jun. 2016. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A temática referente à avaliação da aprendizagem está presente em debates constantes entre especialistas, educadores, formadores e pesquisadores da área. Suas vertentes são as mais variadas. Este trabalho foca a avaliação do processo de ensino e aprendizagem no ensino superior, em especial, nos cursos de licenciaturas. Por meio de pesquisa, numa abordagem qualitativa, os instrumentos usados para coleta de dados foram questionários com questões abertas. Fizemos uso também da pesquisa bibliográfica e documental. Tivemos o objetivo de identificar o perfil dos sujeitos e, posteriormente, as suas percepções de avaliação, bem como os instrumentos avaliativos aos quais foram submetidos durante a graduação e se eles utilizariam os mesmos métodos com seus alunos. Fizemos uso, igualmente, da pesquisa bibliográfica e documental. No decorrer da pesquisa, observou-se que os sujeitos apresentaram percepções de avaliação progressista (diagnóstica, formativa e processual), mas, em sua maioria, eles foram submetidos a processos avaliativos muito tradicionais, e, curiosamente, muitos deles responderam que usariam o mesmo método para avaliar seus estudantes. Conclui-se, neste enfoque, que há a necessidade de novas pesquisas para identificar os processos avaliativos desses novos professores e suas concepções sobre avaliação da aprendizagem. |
Abstract: | The subject regarding the assessment of learning is in ongoing debates among experts, educators, trainers and researchers in the field with the most varied distinctions. This paper focuses on the assessment of teaching and learning in higher education, especially concerning undergraduate academic degree courses. A research of qualitative approach was accomplished and the instruments used for data collection were unstructured questionnaires. A bibliographic and documentary research was also achieved. We had the purpose of identifying the profile of the subjects, and afterwards their perceptions of assessment of learning, as well as the instruments used for this assessment during the period of their graduation, and their opinion about using the same methods with their students nowadays. The results revealed that the subjects presented an advanced conception of assessment of learning (diagnostic, formative and procedural) but mostly they were submitted to a traditional type of assessment of learning and curiously many of them said they would use the same method to evaluate their students. In conclusion, we make suggestions for further research to identify how these new teachers will evaluate their students and recognize their conceptions about assessment of learning. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21268 |
ISSN: | 2526-0847 (online) 0102-1117 (impresso) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016_art_uesantos.pdf | 278,13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.