Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/21238
Type: Artigo de Periódico
Title: O fenômeno da precarização e da flexibilização laboral no âmbito da universidade pública brasileira: o caso dos professores substitutos
Title in English: The phenomenon of precarization and flexibilization of labor in the brazilian public university: a case study on substitute teachers
Authors: Aquino, Cassio Adriano Braz de
Moita, Dímitre Sampaio
Correa, Guto Mariano
Souza, Karlinne de Oliveira
Keywords: Trabalho;Precarização;Subjetividade;Psicologia Social;Work;Precarization;Subjectivity;Social Psychology
Issue Date: 2014
Publisher: Athenea Digital
Citation: AQUINO, Cássio Adriano Braz de; MOITA, Dímitre Sampaio; CORREA, Guto Mariano; SOUZA, Karlinne de Oliveira. O fenômeno da precarização e da flexibilização laboral no âmbito da universidade pública brasileira: o caso dos professores substitutos. Athenea Digital, Bellaterra, v. 14, n. 1, p. 173-193, marzo 2014.
Abstract in Brazilian Portuguese: O artigo constitui relato de pesquisa acerca do fenômeno da precarização e da flexibilização laboral no âmbito da Universidade Pública Brasileira, investigando a experiência de trabalho dos professores substitutos. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas e os dados, construídos a partir da Análise Sociológica do Discurso. Propomo-nos a investigar o lugar ocupado pelo trabalho na vida desses professores e quais as evidências de flexibilização e precarização identificadas por eles em seu exercício profissional. Além disso, pretendemos colaborar com as discussões sobre os processos de subjetivação através do trabalho, investigando os impactos aludidos pelos professores substitutos em sua constituição subjetiva. Âmbito em que a temporalidade constitui recurso privilegiado de compreensão das transformações que caracterizam a contemporaneidade.
Abstract: This paper consists in the research report on the phenomenon of precarization and flexibilization of labor in the Brazilian Public University, researching the work experience of substitute teachers. Semi-structured interviews were conducted and the data were built from the Sociological Analysis of Speech. We propose to investigate the role occupied by work in the life of such teachers and which evidences of precarization and flexibilization is made clear by them in their professional practice. Furthermore, we intend to collaborate with discussions on the processes of subjectification through work, investigating the impacts alluded by substitute teachers in their subjective constitution. In this Context, temporality holds privileged resource of understanding the transformations that characterize contemporaneity.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21238
ISSN: 1578-8946
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DPSI - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_art_cabaquino.pdf168,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.