Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/20824
Type: Tese
Title: Narrativas de si: ser professora. História de vida e formação de duas educadoras
Title in English: Narrative of si: be professor. Life history and two formation educators
Authors: Lima, Raimunda Rodrigues Maciel
Advisor: Ribeiro, Luís Távora Furtado
Keywords: História de vida;Narrativas de si;Formação, prática e identidade docente.;Life history;Narratives you
Issue Date: 2016
Citation: Lima, R. R. M.; Ribeiro, L. T. F. (2016)
Abstract in Brazilian Portuguese: Esta pesquisa tem como objetivo conhecer através da narrativa de duas educadoras o seu universo de formação e prática docente aonde se deslindam questões múltiplas sobre o professor polivalente dividido entre a profissionalização, o trabalho e a idealização em seu cotidiano com as crianças e a comunidade. A busca é a articulação de saberes formais, informais, não formais, históricos a fim de que esses estudos possam contribuir para uma teoria histórica e social do indivíduo e, por extensão dos grupos sociais. O objeto são as narrativas de história de vida/experiência/confronto com o saber/conhecimento transformado em prática docente durante o ensino infantil/fundamental durante a passagem do século XX ao XXI em Fortaleza/Ceará. Utilizamos da história de vida como metodologia de pesquisa, mas, também a análise bibliográfica e documental, onde destacamos a Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE). O referencial teórico é discutido através de Nóvoa com aspectos da formação docente no mundo contemporâneo e o conceito de “narrativa de si” representado por Passegi (UFRN) e Souza (UNEB). O significado da manutenção do paradoxo entre a idealização e a sua real condição de vida é percebido através da fala dos próprios professores pela narração de suas histórias de vida num diálogo íntimo entre a formação e a prática irrigado por suas identidades.
Abstract: This research aims to know through the narrative of two educators its universe of training and teaching practice where they deslindam multiple questions about the versatile teacher divided between professional, work and idealization in their daily lives with the children and the community. The search is the articulation of formal knowledge, informal, non-formal, historical so that these studies can contribute to social and historical theory of the individual and, by extension of social groups. The object are the narratives of life story / experience / confrontation with knowledge / knowledge transformed into teaching practice during childhood / elementary school during the passage of the twentieth century to the twenty-first in Fortaleza / Ceará. We used the life story as a research methodology, but also the bibliographical and documentary analysis, where we highlight the National Association for Training of Education Professionals (ANFOPE). The theoretical background is discussed by Nóvoa with aspects of teacher education in the contemporary world and the concept of "narrative itself" represented by Passegi (UFRN) and Souza (UNEB). The meaning of the paradox of maintaining between idealization and his real condition of life is perceived through the speech of the teachers themselves by telling their life stories in an intimate dialogue between training and practice irrigated by their identities.
Description: LIMA, Raimunda Rodrigues Maciel. Narrativas de si: ser professora. História de vida e formação de duas educadoras. 202f. 2016. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2016.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/20824
Appears in Collections:PPGEB - Teses defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016_tese_rrmlima.pdf2,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.