Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/19842
Type: Artigo de Periódico
Title: Conceptions of health education practices in the context of Nursing Education
Other Titles: Concepções das práticas de educação em saúde no contexto da formação em enfermagem
Authors: Pinheiro, Sâmia Jucá
Lucas, Francisca Ediquelle Queiroz
Barreto, Luciana de Fátima
Cruz, Monara Rochelle Cordeiro Marinho
Pereira, Francisco Gilberto Fernandes
Barbosa, Andréa Lopes B
Keywords: Educação em Saúde;Estudantes de Enfermagem;Educação em Enfermagem
Issue Date: Jul-2016
Publisher: Rev Rene
Citation: PINHEIRO, S. J. et al. Conceptions of health education practices in the context of Nursing Education. Rev Rene, Fortaleza, v. 17, n. 4, p.545-52, jul./aug. 2016.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo : compreender as práticas de educação em saúde no contexto da formação em enfermagem. Métodos : estudo qualitativo, realizado em Instituição de Ensino Superior da rede privada. Participaram 22 sujeitos, que responderam a uma entrevista semiestruturada, cujas informações foram organizadas e analisadas pelo método de Análise Conteúdo. Resultados : identificaram-se três categorias: educação em saúde e o enfermeiro como educador; educação em saúde na atenção primária; e comparativo das práticas educativas nos níveis de atenção. Conclusão : o s acadêmicos compreenderam a importância da educação em saúde em sua formação, e sentiam a necessidade de expandir essas práticas para todos os níveis de atenção em saúde.
Abstract: Objective : to understand health education practices in the context of nursing education. Methods : a qualitative study held in a private Higher Education Institution. The participants were 22 subjects who answered a semi- structured interview, whose information was organized and analyzed by the content analysis method. Results : three categories were identified: health education and the nurse as an educator; health education in primary care; and comparison of educational practices in levels of care. Conclusion : the students understood the importance of health education in their training, and felt the need to expand these practices to all health care levels.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19842
ISSN: 2175-6783 On-line
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016_art_sjpinheiro.pdf236,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.