Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/19829
Type: Artigo de Periódico
Title: O uso da polidez linguística em chats educacionais: um estudo comparativo com chats de entretenimento
Title in English: Politeness strategies in educational and entertainment chats: a comparative study
Authors: Paiva, Geórgia Maria Feitosa e
Soares, Maria Elias
Keywords: Chat educacional;Polidez linguística;Face
Issue Date: 2011
Publisher: Educação & Tecnologia
Citation: Paiva, G. M. F.; Soares, M. E. (2011)
Abstract in Brazilian Portuguese: Neste artigo, analisaremos como tutora e alunos usam e com que finalidade empregam as estratégias de polidez linguística propostas por Brown; Levinson (1978;1987) em chats educacionais virtuais e se essas estratégias são utilizadas com a mesma finalidade em chats de entretenimento. Optamos por realizar uma pesquisa etnográfica com o acompanhamento de três chats realizados pela mesma tutora em três turmas e em duas disciplinas ministradas entre os anos de 2008 e 2010, no regime semipresencial de ensino no Ambiente Virtual de Aprendizagem Solar, desenvolvido pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Os resultados mostraram que os usuários dos chats educacionais analisados buscaram incluir uns aos outros nas interações e minimizar a imposição de pedidos, especialmente, se estes fossem direcionados à tutora, que, por sua vez, conseguiu manter um distanciamento interacional com seus alunos, estabelecendo, assim uma posição hierárquica superior a estes em todos os chats educacionais analisados.
Abstract: In this paper, we analyze the interaction between tutor and students. This research aims to qualify the politeness strategies used in educational and entertainment chats, in terms of the categories proposed by Brown and Levinson (1978; 1987). We decide to conduct an ethnographic research, taking as corpus three virtual chats proposed by a tutor in three different contexts. These chats were accomplished in two different courses, taught between 2008 and 2010. These virtual chats took place on the context of blended learning, an approach that combines face-to-face instruction with computer-mediated instruction. The virtual courses were proposed by the Federal University of Ceará, which developed a virtual learning environment, named SOLAR. Our results suggest that during the chat, students try to include their colleagues in their virtual interaction. On the contexts where there are a imposition of the threaten act, they tried to mitigate their clauses, particularly if these clauses were addressed to the tutor. We also observed that the tutor behavior is directed to maintain a formal interaction with the students, establishing a hierarchical position in all analyzed virtual chats.
Description: PAIVA, Geórgia Maria Feitosa e; SOARES, Maria Elias. O uso da polidez linguística em chats educacionais: um estudo comparativo com chats de entretenimento. Educação & Tecnologia, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, p. 74-89, set./dez. 2011.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19829
ISSN: 1516-280X
2179-6122
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_art_gmfpaiva.pdf1,78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.