Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/19519
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Drogas na escola: análise das vozes sociais em jogo |
Title in English: | Drugs in school: analysis of social voices |
Authors: | Barros, João Paulo Pereira Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues |
Keywords: | Adolescência;Drogas;Escola;Adolescence;Drugs;School |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Educação & Realidade |
Citation: | BARROS, João Paulo Pereira; COLAÇO, Veriana de Fátima Rodrigues. Drogas na escola: análise das vozes sociais em jogo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 1, p. 253-273, jan./mar. 2015. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O artigo visa analisar vozes sociais em jogo na produção de sentidos sobre drogas entre adolescentes, em um grupo de discussão sobre saúde no contexto escolar. Ancorando-se na Saúde Coletiva e nos legados de Vigotski e Bakhtin sobre os processos de significação, são utilizados dados de uma pesquisa de mestrado operacionalizada por observações-participantes e pela formação de um grupo de discussão em uma escola pública de Fortaleza/CE. Os resultados apontam tensões entre vozes sociais nos posicionamentos dos adolescentes sobre drogas, destacando a força com que vozes alusivas a um discurso de guerra às drogas e a estratégias proibicionistas ainda circulam no contexto escolar, em que pese a emergência da perspectiva de redução de danos. |
Abstract: | This article aims to analyze social voices at play in the production of meanings about drugs among adolescents in a group discussion on health in the school context. Based on Public Health and the legacy of Vigotski e Bakhtin on the processes of signification, data for a Master thesis, developed by means of participant observation and a discussion group in a public school in Fortaleza/CE, are used. The results indicate tensions between social voices on the claims of adolescents about drugs, highlighting the strength with which a speech alluding to the war on drugs and prohibitionist strategies voices still circulate in the school context, despite the emergence of the harm reduction perspective. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19519 |
ISSN: | 0100-3143 (impresso) 2175-6236 (online) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DPSI - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2015_art_vfrcolaço.pdf | 207,92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.