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Type: Artigo de Periódico
Title: Psychosocial aspects of living with diabetes mellitus in promoting self-care
Authors: Cecilio, Sumaya Giarola
Brasil, Célia Luciana Guedes Barbosa
Vilaça, Camila Pacheco
Silva, Samara Mariana Ferreira da
Vargas, Elisângela da Cruz
Torres, Heloísa de Carvalho
Keywords: Educação em Saúde;Autocuidado;Diabetes Mellitus;Telemedicine
Issue Date: Jan-2016
Publisher: Rev Rene
Citation: CECILIO, S. G. et al. Psychosocial aspects of living with diabetes mellitus in promoting self-care. Rev Rene, Fortaleza, v. 17, n. 1, p. 44-51, jan./feb. 2016.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo : compreender os aspectos psicossociais em viver com a condição do diabetes Mellitus. Métodos : estudo qualitativo, realizado com 16 usuarios com diabetes Mellitus tipo 2. Os dados foram coletados mediante ligação telefônica utilizando-se um roteiro semiestruturado abordando o cuidado em saúde, barreiras e apoio familiar, analisados por conteúdo de Bardin. Resultados : emergiram duas categorias relacionadas à prática de autocuidado: Cuidar de si, contendo três subcategorias: alimentação, atividade física e aspectos emocionais e Redes de apoio. Conclusão : os resultados do estudo mostraram a importância de compreender os aspectos emocionais e as atitudes dos usuários em realção as práticas educativas para o autocuidado, de forma a estabelecer estratégias de prevenção e controle da doença.
Abstract: Objective: to understand the psychosocial aspects of living with diabetes mellitus. Methods: a study qualitative, made with 16 patients with diabetes mellitus type 2. The data were collected through telephone calls using a semi-structured script approaching the care in health, barriers and family support, analyzed by Bardin’s content. Results: two categories emerged related to the practice of self-care: Self-care, containing three sub-categories: diet, physical activity and emotional aspects and support networks. Conclusion: the results of the study showed the importance of understanding the emotional aspects and attitudes of patients regarding educational practices for self care, in order to establish strategies to prevent and control the disease.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16158
ISSN: 2175-6783 On-line
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