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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorCecilio, Sumaya Giarola-
dc.contributor.authorBrasil, Célia Luciana Guedes Barbosa-
dc.contributor.authorVilaça, Camila Pacheco-
dc.contributor.authorSilva, Samara Mariana Ferreira da-
dc.contributor.authorVargas, Elisângela da Cruz-
dc.contributor.authorTorres, Heloísa de Carvalho-
dc.date.accessioned2016-04-07T12:11:38Z-
dc.date.available2016-04-07T12:11:38Z-
dc.date.issued2016-01-
dc.identifier.citationCECILIO, S. G. et al. Psychosocial aspects of living with diabetes mellitus in promoting self-care. Rev Rene, Fortaleza, v. 17, n. 1, p. 44-51, jan./feb. 2016.pt_BR
dc.identifier.issn2175-6783 On-line-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16158-
dc.description.abstractObjective: to understand the psychosocial aspects of living with diabetes mellitus. Methods: a study qualitative, made with 16 patients with diabetes mellitus type 2. The data were collected through telephone calls using a semi-structured script approaching the care in health, barriers and family support, analyzed by Bardin’s content. Results: two categories emerged related to the practice of self-care: Self-care, containing three sub-categories: diet, physical activity and emotional aspects and support networks. Conclusion: the results of the study showed the importance of understanding the emotional aspects and attitudes of patients regarding educational practices for self care, in order to establish strategies to prevent and control the disease.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRev Renept_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.subjectAutocuidadopt_BR
dc.subjectDiabetes Mellituspt_BR
dc.subjectTelemedicinept_BR
dc.titlePsychosocial aspects of living with diabetes mellitus in promoting self-carept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo : compreender os aspectos psicossociais em viver com a condição do diabetes Mellitus. Métodos : estudo qualitativo, realizado com 16 usuarios com diabetes Mellitus tipo 2. Os dados foram coletados mediante ligação telefônica utilizando-se um roteiro semiestruturado abordando o cuidado em saúde, barreiras e apoio familiar, analisados por conteúdo de Bardin. Resultados : emergiram duas categorias relacionadas à prática de autocuidado: Cuidar de si, contendo três subcategorias: alimentação, atividade física e aspectos emocionais e Redes de apoio. Conclusão : os resultados do estudo mostraram a importância de compreender os aspectos emocionais e as atitudes dos usuários em realção as práticas educativas para o autocuidado, de forma a estabelecer estratégias de prevenção e controle da doença.pt_BR
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