Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/16028
Type: Artigo de Periódico
Title: Métodos alternativos no ensino de microbiologia
Authors: Costa, Renata Albuquerque
Keywords: Métodos Didático-Pedagógicos;Métodos de Ensino;Processo de Ensino-Aprendizagem
Issue Date: 2010
Publisher: Revista Educação em Debate
Citation: COSTA, R. A. (2010)
Abstract in Brazilian Portuguese: Foram empregadas duas metodologias de ensino para a disciplina Microbiologia do Pescado, do Curso de Engenharia de Pesca da Universidade Federal do Ceará, nos semestres 2008.2 e 2009.1. As turmas possuíam em média 45 alunos, inviabilizando aulas práticas em laboratório. Diante do exposto, a aplicação de métodos de ensino diferenciados é justificada e necessária para melhor adequar o conteúdo da disciplina. As metodologias foram empregadas em duas etapas: apresentação e discussão de artigos científicos publicados em revistas indexadas; e abordagem das práticas usuais nas análises microbiológicas das diferentes classes de pescado. Observou-se 100% de aprovação dos alunos nas duas turmas para as quais as metodologias foram aplicadas, indicando que os métodos utilizados foram satisfatórios.
Abstract: Two teaching methods were applied to the Fishing Microbiology subject of the Fishing Engineering graduation course of the Federal University of Ceará State(UFC), during the second semesteron 2008 and first semester of 2009. Because the two study groups were comprised of 45 students, the laboratory practical classeswere not viable. Thus, the application of different teaching methods was justified and necessary to better suit the subject content. The methodologies were carried out in two steps: 1) presentation and discussion of scientific papers already published in indexed journals; and 2) the exhibition of common microbiological practical classesof the different types of seafood. It was observed that 100% of the students passed the exams in both studying groups to witch the methodologies were applied, indicating that the methods used were efficient.
Description: COSTA, Renata Albuquerque. Métodos alternativos no ensino de microbiologia. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 32, v.2, n. 60, p. 99-105, 2010.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16028
ISSN: 0102-1117 (impresso)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2010_art_racosta.pdf2,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.