Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros |
Title in English: | Conception of undergraduate nursing students on the practice of health education on first aid |
Authors: | Oliveira, Marília Rosa de Leonel, Ana Rita Arrigo Montezeli, Juliana Helena Gastaldi, Andréia Bendine Martins, Eleine Aparecida Penha Caveião, Cristiano |
Keywords: | Enfermagem;Educação em Saúde;Primeiros Socorros |
Issue Date: | Mar-2015 |
Publisher: | Rev Rene |
Citation: | OLIVEIRA, M. R. et al. Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 150-8, mar./abr. 2015. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Objetivo: apresentar a concepção de graduandos de enfermagem participantes de um projeto integrado acerca da educação em saúde sobre primeiros socorros. Métodos: pesquisa qualitativa desenvolvida na Universidade Estadual de Londrina com cinco acadêmicos do último ano da graduação em enfermagem, participantes do projeto “Enfermagem nas urgências e emergências clínicas e cirúrgicas”. Utilizou-se entrevista semiestruturada com Análise de Conteúdo. Resultados: emergiram as categorias: A educação em saúde como elemento facilitador para o aprendizado do acadêmico; A educação em saúde sobre primeiros socorros como elemento facilitador na construção da competência de educador no futuro enfermeiro; Sentimentos vivenciados pelos acadêmicos ao desenvolverem educação em saúde sobre primeiros socorros. Conclusão: a participação na educação em saúde proporciona sedimentação da competência educadora do enfermeiro, apregoada pelas Diretrizes Curriculares Nacionais. |
Abstract: | Objective: to present the conception of undergraduate nursing students participating in an integrated project on health education on first aid. Methods: qualitative research conducted at the Universidade Estadual de Londrina with five senior nursing students, participating in the project “Nursing in clinical and surgical urgent and emergency care.” We applied semistructured interviews with content analysis. Results: the following categories emerged: Health education as a facilitator for academic learning; Health education on first aid as a facilitator in the construction of teacher competence in future nurses; Feelings experienced by students when performing health education on first aid. Conclusion: participating in health education enables the consolidation of the teacher competence of nurses advocated by the National Curriculum Guidelines. |
Abstract in Spanish: | Objetivo: presentar la concepción de estudiantes de enfermería que participan de un proyecto integrado de educación en salud sobre primeros auxilios. Métodos: investigación cualitativa, desarrollada en la Universidad Estatal de Londrina, Brasil, con cinco estudiantes del último año de enfermería de pregrado, participantes del proyecto “Enfermería en urgencias y emergencias médicas y quirúrgicas”. Se utilizó entrevista semiestructurada con Análisis de Contenido. Resultados: emergieron las categorías: Educación en salud como facilitador para aprendizaje del estudiante; Educación en salud sobre primeros auxilios como facilitador en la construcción de la competencia de educador del futuro enfermero; Sentimientos experimentados por estudiantes para desarrollar la educación en salud sobre primeros auxilios. Conclusión: la participación en la educación en salud ofrece sedimentación de la competencia educadora del enfermero, proclamada por las Directrices Curriculares Nacionales. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643 |
ISSN: | 2175-6783 On line |
Appears in Collections: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2015_art_mroliveira.pdf | 211 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.