Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/79796
Type: | Tese |
Title: | Reinvenções do nordeste no cinema brasileiro contemporâneo: masculinidades desviadas, estéticas subversivas e encruzilhadas do tempo |
Title in English: | Reinventions of the northeast in contemporary brazilian cinema: deviant masculinities, subversive aesthetics, and temporal crossroads |
Authors: | Nascimento, Samuel Macêdo do |
Advisor: | Furtado, Sylvia Beatriz Bezerra |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Cinema brasileiro contemporâneo;Nordeste;Masculinidades desviadas;Estéticas subversivas;Encruzilhadas do tempo |
Keywords in English : | Contemporary brazilian cinema;Northeast;Deviant masculinities;Subversive aesthetics;Temporal crossroads |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | NASCIMENTO, Samuel Macedo do. Reinvenções do nordeste no cinema brasileiro contemporâneo: masculinidades desviadas, estéticas subversivas e encruzilhadas do tempo. 2024. 170 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Esta tese investiga as tensões históricas e culturais no cinema contemporâneo do Nordeste brasileiro, destacando como filmes do século XXI apresentam um Nordeste com imaginários, paisagens, corpos e discursos distintos. Analisando obras como Tatuagem (2013), Praia do Futuro (2014), Boi Neon (2015) e Bacurau (2019), a pesquisa categoriza esses filmes como “contra-cinema”. Esta categoria questiona as reinvenções do Nordeste no cinema contemporâneo brasileiro, enfatizando masculinidades desviadas e estéticas que subvertem o modelo tradicional do homem nordestino. Os mitos e fantasmas do “cabra-macho” continuam a assombrar a cultura nordestina, mas o cinema contemporâneo traz novas camadas que atualizam essas normas e materializam desvios da figura normativa do “homem”. A montagem nos filmes cria um embate fantasmagórico, abrindo múltiplas frentes de interpretação simultaneamente. A análise fílmica nos aproxima de referências múltiplas e de um arquivo rizomático, além de tensionar os limites de cada obra (BRENEZ, 2014). A partir das encruzilhadas do tempo (Didi-Huberman, 2015), conectamos as influências e tecnologias ancestrais que sempre estiveram presentes com aquelas trazidas pelo fenômeno da diáspora, dentro do limite territorial conhecido como Nordeste. |
Abstract: | This thesis investigates the historical and cultural tensions in contemporary cinema of the Brazilian Northeast, highlighting how 21st-century films present a Northeast with distinct imaginaries, landscapes, bodies, and discourses. Analyzing works such as Tatuagem (2013), Praia do Futuro (2014), Boi Neon (2015), and Bacurau (2019), the research categorizes these films as “counter-cinema.” This category questions the reinventions of the Northeast in contemporary Brazilian cinema, emphasizing deviant masculinities and aesthetics that subvert the traditional model of the northeastern man. The myths and ghosts of the “cabra-macho” continue to haunt northeastern culture, but contemporary cinema brings new layers that update these norms and materialize deviations from the normative figure of the “man.” The editing in the films creates a phantasmagoric clash, opening multiple fronts of interpretation simultaneously. Film analysis brings us closer to multiple references and a rhizomatic archive, in addition to stressing the limits of each work (BRENEZ, 2014). From the temporal crossroads (Didi-Huberman, 2015), we connect the ancestral influences and technologies that have always been present with those brought by the phenomenon of the diaspora, within the territorial limit known as the Northeast. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/79796 |
Author's ORCID: | https://orcid.org/0000-0001-9130-9481 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/7729038643271850 |
Advisor's ORCID: | https://orcid.org/0000-0003-1680-0371 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/4063502391331604 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGCOM - Teses defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_tese_smnascimento.pdf | 3,44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.