Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77490
Type: | TCC |
Title: | Duolingo como ferramenta tecnológica para o desenvolvimento da produção oral na língua inglesa |
Title in English: | Duolingo as a technological tool for the development of the oral production in english |
Authors: | Souza, Glouberlia Maria Bezerra de |
Advisor: | Toassi, Pâmela Freitas Pereira |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Duolingo;Produção oral;Língua Inglesa |
Keywords in English : | Oral production;English Language |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | SOUSA, Glouberlia Maria Bezerra de. Duolingo como ferramenta tecnológica para o desenvolvimento da produção oral na língua inglesa. Orientadora: Pâmela Freitas Pereira Toassi. 2019. 25 f. TCC (Especialização em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas Estrangeiras) - Curso de Especialização em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas Estrangeiras, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O objetivo deste estudo foi investigar a eficiência do aplicativo (app) Duolingo como ferramenta tecnológica no desenvolvimento da produção oral após tarefa de leitura de frases na aula de língua inglesa como língua estrangeira. O estudo cumpre dois objetivos mais especificamente: analisar o desenvolvimento da produção oral após a tarefa de leitura de frases antes e depois das aulas em que o app foi utilizado e analisar em que medida o aplicativo motiva os alunos a desenvolver a produção oral através do cumprimento da tarefa proposta. Os participantes envolvidos consistiram em um grupo experimental, referido como Grupo 1, com vinte alunos do 8º ano e um grupo controle, referido como Grupo 2, com trinta e dois alunos também do 8º ano, todos com idade entre 13 e 15 anos. A coleta de dados foi dividida em cinco etapas: (1) questionário diagnóstico; (2) pré-teste; (3) sequência de aulas com e sem o aplicativo; (4) pós-teste e (5) medição de nível de motivação. Os resultados deste estudo apontam que o uso do Duolingo ajudou a melhorar a produção oral da leitura das frases propostas na língua inglesa, além de sugerir o aumento da motivação dos alunos em sala de aula. |
Abstract: | The main goal of this study was to investigate the efficiency of the Duolingo application as a technological tool in the development of the oral production after a reading sentence task in English as a foreign language in the classroom. The study fulfills two objectives more specifically: to analyze the development of oral production task after the classes when the app was used and to analyze to what extent the application motivated students to develop the oral production of sentences in English after completing tasks. Participants involved in the data collection consisted of an experimental group, referred to as Group 1, with twenty 8th graders and a control group, referred to as Group 2, with thirty-two the 8th graders. All participants are in the 13 to 15 years old age range. Data collection was divided into five parts: (1) diagnostic questionnaire; (2) pre-test; (3) sequence of classes with and without the application; (4) post-test and (5) measure level of motivation. The results of this study point out that the use of Duolingo helped to improve the oral production of the proposed sentences in English. Besides, the results suggest an increase of students’ motivation in classroom. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77490 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/3648504292872567 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/9588059820830584 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | ELAELE - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_tcc_gmbsouza.pdf | 381,74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.