Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76861
Type: | Dissertação |
Title: | Papelpapelpapel: contradispositivos poéticos de circulação pública |
Authors: | Menezes, Samuel Tomé |
Advisor: | Vásquez, Héctor Andrés Briones |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Arte impressa;Arte contemporânea;Papel;Dispositivo;Documento |
Keywords in English : | Print art;Contemporary art;Paper;Apparatus;Document |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | MENEZES, Samuel Tomé. Papelpapelpapel: contradispositivos poéticos de circulação pública. 2024. 131 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Esta pesquisa procura indagar acerca da arte impressa e os seus modos de circulação no espaço público, relacionando, para tanto, o meu percurso artístico em uma abordagem teórica que, tendo como chave a materialidade do papel, opere com conceitos como os de dispositivo, contra-dispositivo e documento. Um disparador da pesquisa é a questão “O que acontece entre o papel-projeto-pesquisa e o papel-obra?”, que visa uma análise crítica das obras e ações artísticas aqui contempladas, no contexto da arte impressa. Na primeira parte, O papel do papel, são abordados aspectos teóricos e metodológicos desta pesquisa, dando ênfase ao lugar e trabalho do papel enquanto suporte poético e seus alcances sócio-culturais. Nas outras quatro partes desta pesquisa — Papel-impresso, Papel-mapa, Papel-tela e Papel-jornal — em uma análise crítica de obras de minha autoria, em cruzamento com referências de outros artistas, se discute o papel enquanto um contradispositivo poético, operando em cada fase dos processos criativos aqui abordados. |
Abstract: | This research seeks to inquire about printed art and its modes of circulation in the public space, relating, therefore, my artistic path in a theoretical approach that, having as key the materiality of paper, operates with concepts such as apparatus, counter-apparatus and document. A research trigger is the question “What happens between the paper-project-research and the paper-artwork?”, which aims at a critical analysis of the works and artistic actions contemplated here, in the context of printed art. In the first part, The role of paper, theoretical and methodological aspects of this research are approached, emphasizing the place and work of paper as a poetic support and its socio-cultural reach. In the other four parts of this research — Paper-printed, Paper-map, Paper-screen and Paper-newspaper — in a critical analysis of works of my authorship, in crossing with references of other artists, paper is discussed as a poetic (counter) device, operating at each stage of the creative processes discussed here. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76861 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/4019135656315454 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/4739201450499304 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGARTES - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_dis_stmenezes.pdf | 11,29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.