Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76225
Type: TCC
Title: An experience report of the difficulties to implement student-centered strategies during esl classes in traditional classrooms in Fortaleza-CE
Authors: Lima, Samille Mutter Castro
Advisor: Silva, Diana Costa Fortier
Keywords in Brazilian Portuguese : Ensino-aprendizagem de LE;Estratégias centradas no aluno;Escolas tradicionais;Relato de experiência
Keywords in English : ESL teaching;Student-centered strategies;Traditional schools;Experience report
Knowledge Areas - CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Issue Date: 2023
Citation: LIMA, Samille Mutter Castro. An experience report of the difficulties to implement student-centered strategies during esl classes in traditional classrooms in Fortaleza-CE. 2023. 17 f. TCC (Licenciatura em Letras-Inglês) - Curso de Licenciatura em Letras-Inglês, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.
Abstract in Brazilian Portuguese: Estratégias centradas no aluno e abordagens construtivistas têm sido amplamente incentivadas por disciplinas em cursos universitários e treinamentos de professores atualmente. Essas abordagens sugerem aprimoramento na motivação dos alunos, estímulo ao pensamento crítico e uma melhor preparação para desafios do mundo real. No entanto, tentar implementar alguns desses conceitos em uma sala de aula tradicional pode ser desafiador e enfrentar muitos obstáculos. Por exemplo, restrições de tempo, obrigação de seguir o currículo escolar, falta de treinamento adequado, ausência de recursos apropriados e o sistema de avaliação podem fazer com que o esforço em seguir essas diretrizes esteja fadado ao fracasso e a sentimentos de inadequação. Neste relato de experiência, discuto momentos em minha prática docente em Fortaleza-Ceará, como professora de inglês como segunda língua, nos quais tentei aplicar técnicas centradas no aluno, além de refletir sobre os obstáculos que enfrentei em minha prática de ensino. Ao proceder dessa maneira, pretendo aprofundar a discussão sobre as dificuldades e a pressão que os professores na esfera escolar tradicional encontram ao tentar aplicar métodos focados no aluno.
Abstract: Student-centered strategies and constructivist approaches have been largely promoted in university courses and teacher’s trainings in current times. These approaches suggest enhancement in student’s motivation, stimulation of critical thinking, and better preparation for real-world challenges. However, attempting to implement a number of such concepts in a traditional classroom setting might be demanding and face many obstacles, such as time constraints, obligation to follow the school curriculum, lack of proper training, absence of appropriate resources and the grading system. All of the aforementioned might negatively impact the effort to follow some of these guidelines, as well as evoking feelings of inadequacy. In this experience report, I discuss moments in my teaching practice, in Fortaleza-Ceará, as an ESL teacher, where I tried to apply student-centered techniques as well as reflect on the obstacles I faced in my practice. Thus, I intend to contribute to the discussion on the struggles and the pressure teachers in the traditional school sphere encounter when attempting to apply student-focused methods.
URI: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76225
Author's Lattes: http://lattes.cnpq.br/7905223350052146
Advisor's Lattes: http://lattes.cnpq.br/5129119504160239
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:LETRAS - INGLÊS - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_tcc_smclima.pdf175,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.