Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75753
Type: TCC
Title: Reflections about teaching english in a bilingual school and in a regular basic school: developing teaching identification
Title in English: Reflections about teaching english in a bilingual school and in a regular basic school: developing teaching identification
Authors: Ferreira, Luís Gustavo Irineu
Advisor: Silva, Andréia Turolo da
Keywords in Brazilian Portuguese : Imersão;Diários reflexivos;Identidade docente;Autorreflexão;Abordagem comunicativa no ensino de línguas;Educação bilíngue
Keywords in English : Communicative language teaching;Reflective diaries;Teaching identity;Self-reflection;Bilingual education;Immersion
Knowledge Areas - CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Issue Date: 2023
Citation: FERREIRA, Luís Gustavo Irineu. Reflections about teaching english in a bilingual school and in a regular basic school: developing teaching identification. 2023. 27 f. TCC (Licenciatura em Letras/Inglês) - Curso de Licenciatura em Letras/Inglês, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.
Abstract in Brazilian Portuguese: Encontrar e desenvolver sua própria identidade pode ser um processo árduo que segue por toda a vida dos professores. Por essa razão, este estudo tem como objetivo refletir sobre as diferenças e semelhanças encontradas ao ensinar inglês em contextos diferentes, considerando as experiências de ser professor em uma escola bilíngue e uma escola não bilíngue em Fortaleza, Ceará, e analisando como tais situações podem impactar a identidade de ensino de um aluno-professor durante a sua formação no curso de graduação. Além disso, este artigo foca em refletir sobre as dificuldades e especificidades das duas experiências mencionadas acima, examinando como os princípios da Abordagem Comunicativa no Ensino de Línguas (CLT) foram aplicados em cada uma. Ademais, o artigo tenta destacar a importância da autorreflexão na jornada de um professor, especialmente quando se está começando a ensinar e a desenvolver sua própria identidade. Os dados usados para fundamentar a pesquisa foram planos de aula coletados das experiências nas duas escolas e, mais importante, diários reflexivos sobre as aulas, reunidos ao longo do processo.
Abstract: Finding and developing your own identity can be a difficult lifelong process for teachers. For that reason, this study aims to reflect about the differences and similarities found when teaching English in different contexts, considering the experiences of being a teacher in a bilingual and a non-bilingual school in Fortaleza, Ceará, and analyzing how such situations could impact the teaching identity of a student-teacher during the undergraduate course. Besides, this paper focuses on reflecting about the struggles and specificities of the two experiences mentioned above, examining how the principles of the Communicative Language Teaching Approach (CLT) were applied in each. Moreover, it will try to showcase the importance of self-reflection in a teacher's journey, especially when you are still starting to teach and develop your own teaching identities. The data used to base the research were lesson plans collected from the experiences in the two schools, and, most importantly, reflective diaries about the classes, gathered along the process.
URI: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75753
Advisor's Lattes: http://lattes.cnpq.br/9123971671537528
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:LETRAS - INGLÊS - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_tcc_lgiferreira.pdf755,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.