Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75594
Type: | TCC |
Title: | Design centrado em UX na construção da Usabilidade: estudo de caso do aplicativo Central 156 |
Authors: | Silva, Aline Jeronimo da |
Advisor: | Simões, Paulo Jorge Alcobia |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Experiência do usuário;UX;Usabilidade |
Keywords in English : | User experience;UX;Visual language |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | SILVA, Aline Jeronimo da. Design centrado em UX na construção da Usabilidade : estudo de caso do aplicativo Central 156. 2023. 115 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Centro de Tecnologia, Curso de Design, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Na cidade de Fortaleza existem dois canais para que os cidadãos realizem solicitações de serviços públicos, o número telefônico tridígito 156 e o aplicativo “Central 156”. Embora o aplicativo seja considerado um avanço, especialmente no âmbito municipal, a adesão não é massiva entre os fortalezenses. Diversos fatores, entre eles a Experiência do Usuário (UX) e a Usabilidade, podem contribuir para essa falta de adesão. Ao perceber isso, este trabalho foi realizado com uma metodologia adaptada das abordagens de Design Council (2003) e Garrett (2011), Double Diamond e Os 5 elementos da UX, respectivamente. O estudo consistiu em quatro fases: Descoberta, Definição, Desenvolvimento e Entrega. Nas fases iniciais, Descoberta e Definição, o foco foi contextualizar o problema, apresentar o objeto de estudo, identificar os principais problemas e como eles são percebidos pelos usuários, além de estabelecer os requisitos para a solução proposta. Nas etapas seguintes, Desenvolvimento e Entrega, a compreensão do contexto e dos requisitos foi crucial para concretizar a solução, resultando na criação de um novo layout para o aplicativo, bem como wireframes e protótipos de média e alta fidelidade. O objetivo deste trabalho é descrever como um projeto de Design, usando as técnicas de UX, Usabilidade e adoção de linguagem visual simples, pode impactar positivamente a interação dos usuários com o aplicativo Central 156 |
Abstract: | In the city of Fortaleza, there are two channels for citizens to request public services: the three-digit telephone number 156 and the "Central 156" application. Although the application is considered an advancement, especially within the municipal scope, its adoption is not widespread among the residents of Fortaleza. Several factors, including User Experience (UX) and Usability, could contribute to this lack of adoption. Recognizing this, this work was carried out using a methodology adapted from the approaches of Design Council (2003) and Garrett (2011), namely Double Diamond and The 5 Elements of UX, respectively. The study consisted of four phases: Discovery, Definition, Development, and Delivery. In the initial phases, Discovery and Definition, the focus was to contextualize the problem, present the object of study, identify the main problems and how they are perceived by users, as well as establish the requirements for the proposed solution. In the subsequent stages, Development and Delivery, understanding the context and requirements was crucial to materialize the solution, resulting in the creation of a new layout for the application, as well as medium and high-fidelity wireframes and prototypes. The objective of this work is to describe how a Design project, using UX techniques, Usability, and adopting a simple visual language, can positively impact user interaction with the Central 156 application |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75594 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/0288397887068107 |
Advisor's ORCID: | https://orcid.org/0000-0003-1541-8007 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/6085092162326923 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DESIGN - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_tcc_ajsilva.pdf | 11,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.