Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75497
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | CodeSmells? Aqui não! Limpando e Refatorando Códigos na Prática: Um Relato de Experiência da Execução do Curso CodeSmells na Prática |
Authors: | Sousa, Jorge Luiz Araujo de |
Issue Date: | 2023 |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Abordagens de ensino de Computação estão visando um ensino mais dinâmico. O trabalho desenvolvido neste artigo tem como objetivo descrever o curso de Refatoração de Códigos ofertado pelo projeto LearningLab aos estudantes do Campus Russas da Universidade Federal do Ceará (UFC), o qual utilizou o ensino interativo de base teórica e prática. O curso CodeSmells para iniciantes foi realizado presencialmente com 20 estudantes dos cursos de Engenharia de Software e Ciência da Computação. Os resultados mostram, de acordo com a metodologia de ensino aplicada e a percepção dos estudantes, que a maioria gostou da atividade prática e que mais de 80% compreendem e seriam capazes de aplicar na prática os conceitos aprendidos. |
Abstract: | Computer science teaching approaches are aiming for more dynamic teaching. The work developed in this article aims to describe the course of Code Refactoring offered by the LearningLab project to students of the Russas Campus of the Universidade Federal do Ceará (UFC), which uses interactive teaching with a theoretical and practical base. The CodeSmells course for beginners was conducted face-to-face with 20 students from the Software Engineering and Computer Science courses. The results show, according to the teaching methodology applied and the perception of the students, that the majority enjoyed the practical activity and that more than 80% understood and would be able to apply in practice the concepts learned. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75497 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | ENGENHARIA DE SOFTWARE - RUSSAS - Artigos Científicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_tcc_jsousa.pdfa.pdf | 565,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.