Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75437
Type: TCC
Title: Inspeção Predial: Estudo de Caso do Departamento de Letras da Universidade Federal do Ceará
Title in English: Building Inspection: Case Study of the Department of Letters of the Federal University of Ceará
Authors: Gonçalves, Sabrina Rodrigues
Advisor: Vasconcelos, José Ademar Gondim
Keywords in Brazilian Portuguese : Inspeção Predial;Desempenho;GUT
Knowledge Areas - CNPq: CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
Issue Date: 2022
Citation: GONÇALVES, Sabrina Rodrigues. Inspeção Predial: Estudo de Caso do Departamento de Letras da Universidade Federal do Ceará. 2022. 56 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
Abstract in Brazilian Portuguese: A Inspeção Predial tem como objetivo avaliar os estados de uma edificação mediante aspectos como desempenho, vida útil, segurança, estado de conservação, levando em consideração a vivência das pessoas que utilizam o local. Quando há descaso na manutenção da condição de prédios, os usuários daquele local podem estar sob alto risco. Por esse motivo, a inspeção visa assegurar que determinada edificação está em condições de segurança e conforto para os usuários, identificando patologias que possam prejudicar esses critérios, para, assim, serem propostas soluções com o intuito de atenuar os problemas existentes. Nesse contexto, a inspeção predial, no Brasil, é orientada por nomas e manuais que detalham os procedimentos a serem executados para uma execução eficiente e detalhada da inspeção. Dessa forma, este trabalho tem por objetivo apresentar um estudo de caso de uma inspeção predial realizada no bloco acadêmico do Departamento de Letras da Universidade Federal do Ceará, seguindo as normas vigentes. O imóvel possui grande relevância acadêmica e cultural para a comunidade, no entanto, apresenta algumas anomalias que prejudicam seu bom desempenho e podem vir a afetar a segurança dos discentes e docentes que frequentam o local. Dessa forma, para garantir a objetividade da análise foi realizada a hierarquização dos problemas visivelmente encontrados durante a inspeção com auxílio do método GUT e, assim, foram propostas melhorias para o local em análise
Abstract: The Building Inspection aims to evaluate the conditions of a building through aspects such as performance, life cycle, safety, state of conservation, taking into account the experience of the people who use the place. When there is neglect to maintain the condition of buildings, users of that location may be at high risk. For this reason, the inspection aims to ensure that a given building is in safe and comfortable conditions for users, identifying pathologies that may impair these criteria, so that solutions can be proposed in order to mitigate the existing problems. In this context, building inspection in Brazil is guided by rules and manuals that detail the procedures to be performed for an efficient and detailed execution of the inspection. Thus, this work aims to present a case study of a building inspection carried out in the academic building of the Department of Letters of the Federal University of Ceará, following the current norms. The property has great academic and cultural relevance for the community; however, it has some anomalies that hinder its good performance and may affect the safety of students and teachers who attend the place. Thus, to ensure the objectivity of the analysis, the problems visibly found during the inspection were ranked using the GUT Method and, thus, improvements were proposed for the location under analysis.
URI: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75437
Advisor's Lattes: http://lattes.cnpq.br/6403025010366071
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:ENGENHARIA CIVIL - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022_tcc_srgoncalves.pdf2,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.