Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75384
Type: | TCC |
Title: | Quais são as atitudes dos professores para a inclusão de alunos com deficiência intelectual nas aulas de educação física escolar? |
Title in English: | What are teachers' attitudes towards the inclusion of students with intellectual disabilities in school physical education classes? |
Authors: | Mendes, Maria Eduarda Soares |
Advisor: | Simim, Mário Antônio de Moura |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Educação Física;Pessoa com Deficiência Intelectual;Inclusão Escolar |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | MENDES, Maria Eduarda Soares. Quais são as atitudes dos professores para a inclusão de alunos com deficiência intelectual nas aulas de educação física escolar? 2023. 21 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente estudo identificou as atitudes dos professores em relação à inclusão de alunos com deficiência intelectual nas aulas de educação física escolar. Participaram do estudo 12 professores (63%) e sete estagiários (37%) de Educação Física (idade: 32±11 anos; Masculino: n = 11, 58%; Feminino: 8; 42%; tempo de experiência:6 meses a 30 anos) da rede pública (Municipal: n = 11, 58%, Estadual: n = 4, 21% e Ambos: n = 4, 21%) do Ceará (n = 14; 74%), Santa Catarina (n = 2; 11%), Minas Gerais, Distrito Federal, Pernambuco (n = 1;5%). Foi utilizado como instrumento de coleta de dados o Questionário sobre suas atitudes em relação à inclusão de alunos com deficiência intelectual nas salas de aulas regulares. Os principais achados do estudo foram que os participantes acreditam possuir conhecimentos suficientes para trabalhar com os alunos com deficiência intelectual. Observamos que os participantes têm visão positiva a respeito da inclusão de alunos com deficiência intelectual, pois acreditam ser capazes de adaptar as aulas, gerenciar o comportamento e também minimizar as dificuldades de aprendizagem desses alunos. As principais barreiras que dificultam a inclusão dos alunos com DI são a falta de materiais adequados, de auxílio e apoio da equipe multidisciplinar, além da dificuldade do professor em ter acesso aos laudos médicos com antecedência. Concluímos que os participantes da pesquisa têm atitudes positivas em relação à inclusão de alunos com deficiência intelectual nas aulas de Educação Física escolar. |
Abstract: | This study identified teachers' attitudes towards the inclusion of students with intellectual disabilities in school physical education classes. Twelve physical education teachers (63%) and seven trainees (37%) took part in the study (age: 32±11 years; Male: n = 11, 58%; Female: 8; 42%; experience: 6 months to 30 years) from the public network (Municipal: n = 11, 58%, State: n = 4, 21% and Both: n = 4, 21%) of Ceará (n = 14; 74%), Santa Catarina (n= 2; 11%), Minas Gerais, Distrito Federal, Pernambuco (n = 1; 5%). A questionnaire on their attitudes towards the inclusion of students with intellectual disabilities in mainstream classrooms was used as the data collection tool. The main findings of the study were that the participants believe they have sufficient knowledge to work with students with intellectual disabilities. We observed that the participants have a positive view of the inclusion of students with intellectual disabilities, as they believe they are capable of adapting lessons, managing behavior and also minimizing the learning difficulties of these students. The main barriers that hinder the inclusion of students with ID are the lack of suitable materials, help and support from the multidisciplinary team, as well as the teacher's difficulty in accessing medical reports in advance. We conclude that the participants in the research have positive attitudes towards the inclusion of students with intellectual disabilities in school Physical Education classes. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75384 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | EDUCAÇÃO FÍSICA - BACHARELADO - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_tcc_mesmendes.pdf | 380,7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.