Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74459
Type: | TCC |
Title: | Inteligência artificial aplicada à ideação em design |
Authors: | Bastos, Bruno Carline Andrade |
Advisor: | Cunha, Aura Celeste Santana |
Keywords: | Concept Design;Ideação;Inteligência Artificial;Processos criativos |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Ideação;Inteligência Artificial;Processos criativos |
Keywords in English : | Concept Design |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | BASTOS, Bruno Carline Andrade. Inteligência Artificial aplicada à Ideação em Design. 2023. 141 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) – Centro de Tecnologia, Curso de Design, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho se estrutura sobre dois principais conceitos: Concept Design e InteligênciaArtificial (I.A). O design utiliza-se de diversas ferramentas agregadas ao longo do processo deprojeto. Sob essa ótica, existem ferramentas que ajudam na concepção de ideias. Para Leach(2021), as pessoas estão cercadas pela I.A em vários aspectos da vida cotidiana. Essascircunstâncias acentuam a importância dos profissionais de Design, Arquitetura e outras áreasCriativas a tentarem compreender a I.A. como uma possível ferramenta projetual, cujosprocessos e métodos apesar de complexos, partem de princípios já conhecidos. O enfoque emuso da I.A. dentro do processo criativo de Design ainda foi pouco abordado academicamente,podendo ser considerada uma lacuna. Esse trabalho tem, portanto, o objetivo de avaliar comoa I.A pode ser usada, em estágios iniciais do processo de concepção de ideias para odesenvolvimento de um artefato1. Este trabalho é caraterizado como exploratório-descritivo(Marconi e Lakatos, 2003) e sua metodologia está dividida em 5 etapas: 1) Pesquisasbibliográficas sobre Concept Design e Inteligência Artificial; 2) Uso de ferramentas tradicionaisdo Design para guiar a criação de ideias usando processos divergentes transformativos comodescritos no método de design de Jones (1992); 3) Produção de imagens, intermediadas pelouso de ferramentas de I.A., tais como InvokeAI, Stable Diffusion web UI. Midjourney e DALL-E 2, entre outras, dentro do processo criativo; 4) Refinamento, classificação e filtragem dasimagens produzidas na etapa anterior; 5) Identificação de diretrizes para um método sistemáticode processo de ideação, baseadas nas escolhas tomadas durante as etapas anteriores. Acontribuição prática desse trabalho é exemplificar o uso dessas ferramentas em uma simulaçãoda fase criativa de um projeto e a teórica é contribuir com o debate acerca desse assunto. |
Abstract: | This work is based on two main concepts: Concept Design and Artificial Intelligence (AI). The design uses several tools added throughout the design process. From this perspective, some tools help in the conception of ideas. For Leach (2021), people are surrounded by AI in various aspects of everyday life. These circumstances emphasize the importance of Design, Architecture, and other Creative areas professionals to try to understand AI as a possible design, whose processes and methods, despite the complexity, are based on already known principles. The focus on using A.I. within the creative process of Design has still been little discussed academically and can be considered a gap. This work, therefore, aims to evaluate how AI can be used in the early stages of the process of conceiving ideas for the development of an artifact. This work is characterized as exploratory-descriptive (Marconi e Lakatos, 2003) and its methodology is divided into 5 stages: 1) Bibliographic research on Concept Design and Artificial Intelligence; 2) Use of traditional Design tools to guide the creation of ideas using divergent transformative processes as described in Jones's (1992) design method; 3) Production of images, intermediated by the use of AI tools, such as InvokeAI, Stable Diffusion web UI, Midjourney, and DALL-E 2, among others, within the creative process; 4) Refinement, classification, and filtering of images produced in the previous step; 5) Identification guidelines for a systematic method of the ideation process, based on the choices made during the previous stages. The practical contribution of this work is to exemplify the use of these tools in a simulation of the creative phase of a project, and the theoretical one is to contribute to the debate on this subject. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74459 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/5326987795205196 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/3307245685029415 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DESIGN - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_tcc_bcabastos.pdf | 52,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.