Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/7121
Type: Artigo de Periódico
Title: Accessibility in virtual moodle learning environment : literature review
Authors: Carvalho, Aline Tomaz
Silva, Andréa Soares Rocha da
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
Keywords: Idoso;Pessoas com Deficiência;Educação
Issue Date: Mar-2013
Publisher: Revista de Enfermagem UFPE
Citation: CAVALHO, A. T. ; SILVA, A. S. R. ; PAGLIUCA L. M. F. Accessibility in virtual moodle learning environment : literature review. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, PE, v.7, n. spe, p. 969-76, mar., 2013.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: analisar na literatura o uso do Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) para a acessibilidade das pessoas com limitações, deficiência, baixa escolaridade e idosos ao ambiente virtual. Método: estudo descritivo, revisão de literatura, a partir da questão O ambiente Moodle é acessível? Utilizaram-se o Portal Periódicos Capes e o Google Acadêmico com os termos “moodle e acessibilidade” e “moodle e inclusão”. Somaram-se 17 documentos os quais foram lidos na íntegra de forma crítica, organizados e apresentados em figuras. A análise procedeu conforme o método de estatística descritiva. Resultados: predominaram publicações no Google acadêmico (16/17), de 2009 (09/17), Brasileiras (17/17), região Sul (8-47%), de universidades (15-88.2%), na área da Educação (06/17), estudos qualitativos (5/17) e voltados para pessoas cegas (7/17). A maioria (13/17) considerou o Moodle parcialmente acessível. Considerações finais: o Moodle apresenta mais características de acessibilidade do que barreiras.
Abstract: Objective: to analyze the literature using the Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) for accessibility of people with limitations, disabilities, low educational level and elderlies to the virtual environment. Method: a descriptive study, literature review, from the issue: ‘Is the Moodle environment accessible?’ We used the Portal Periodicals Capes and Google Scholar using the terms "moodle and accessibility" and "moodle and inclusion". Were amounted 17 documents which were fully read critically, organized and presented in figures. The analysis proceeded according to the method of descriptive statistics. Results: prevailed publications in academic Google (16/17), 2009 (09/17), Brazilian (17/17), Southern (8-47%), of universities (15-88.2%) in Education (06/17), qualitative studies (5/17) and facing blind people (7/17). The majority (13/17) considered the Moodle partially accessible. Final Considerations: Moodle has more features of accessibility than barriers.
Abstract in Spanish: Objetivo: analizar en la literatura el uso del Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) para la accesibilidad de las personas con limitaciones, discapacidades, bajo nivel educativo y adultos mayores al ambiente virtual. Método: se realizó un estudio descriptivo, revisión de la literatura, desde la pregunta “¿El ambiente Moodle es accesible?” Se utilizaron los Portal Periódicos Capes y el Google Académico utilizando los términos "Moodle y accesibilidad" y "Moodle y la inclusión." Ascendió a 17 documentos que fueron leídos completamente de forma crítica, organizados y presentado en figuras. El análisis realizado de acuerdo con el método de estadística descriptiva. Resultados: prevalecieran las publicaciones en el Google académico (16/17), de 2009 (09/17), Brasileños (17/17), Región Sur (8-47%), de universidades (15-88,2%) en Educación (06/17), estudios cualitativos (5/17) y vueltos a las personas ciegas (7/17). La mayoría (13/17) consideró el Moodle parcialmente accesible. Consideraciones finales: el Moodle presenta más características de accesibilidad que barreras.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7121
ISSN: 1981-8963 Online
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_art_atcarvalho.pdf375,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.