Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/70252
Type: | Dissertação |
Title: | Sistema permanente de avaliação do Ceará: detalhamento da matriz referência de matemática do 9º ano do ensino fundamental |
Authors: | Azevedo, Luiz Felipe Araújo |
Advisor: | Melo, Marcelo Ferreira de |
Keywords: | Educação básica - Avaliação - Ceará;Matemática - Estudo e ensino (ensino fundamental);SPAECE;Basic education- Evaluation - Ceará;Mathematics - Study and teaching (elementary school) |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | AZEVEDO, Luiz Felipe Araújo. Sistema Permanente de Avaliação do Ceará: detalhamento da matriz referência de matemática do 9º ano do ensino fundamental. 2022. 83 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho tem como objetivo apresentar um estudo sobre o Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE), focando na matriz referência de matemática do 9o ano dos anos finais do ensino fundamental. Apresentam-se as características da avaliação, tais como: Matriz de referência, item, escala de proficiência e descritores. Na última seção apresenta-se o detalhamento da matriz referência da pesquisa, apresentam-se 1 item como exemplo, explorando as possibilidades de pensamentos por parte dos alunos, bem como discussões e estratégias para aperfeiçoar o ensino do Descritor. As contribuições principais são referenciadas pela Secretária de Educação do Ceará e do próprio SPAECE, seja pelo site, seja pelos boletins pedagógicos, além de diversos autores sobre ensino de matemática, avaliação e educação. |
Abstract: | This work aims to present a study on the Permanent System of Evaluation of Basic Education in Ceará (SPAECE), focusing on the reference matrix of mathematics for the 9th year of the final years of elementary school. The evaluation characteristics are presented, such as: Reference matrix, item, proficiency scale and descriptors. In the last section, the research reference matrix is detailed, 1 item is presented as an example, exploring the possibilities of thoughts on the part of the students, as well as discussions and strategies to improve the teaching of the Descriptor. The main contributions are referenced by the Secretary of Education of Ceará and by SPAECE itself, either through the website or through the pedagogical bulletins, in addition to several authors on mathematics teaching, assessment and education. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70252 |
Appears in Collections: | PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2022_dis_lfaazevedo.pdf | 2,75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.