Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/69980
Type: | TCC |
Title: | Diários da pandemia: registros de universitários sobre sua saúde mental no ano pandêmico de 2021 |
Title in English: | Pandemic diaries: records of university students about their mental health in the pandemic year of 2021 |
Authors: | Guerreiro, Victória Mercya Sousa Carvalho, Joyce Duarte de Dias, Carina Araújo |
Advisor: | Viana, Tania Vicente |
Co-advisor: | Paim, Igor de Moraes |
Keywords: | Ensino Superior;Pandemia Covid-19;Saúde Mental |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | GUERREIRO, Victória Mercya Sousa; CARVALHO, Joyce Duarte de; DIAS, Carina Araújo. Diários da pandemia: registros de universitários sobre sua saúde mental no ano pandêmico de 2021. Orientadora: Tania Vicente Viana. 2022. 23 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Em dezembro de 2019, foram noticiadas internações e mortes na cidade de Wuhan, na China, de uma doença de transmissão respiratória que sobrecarregava os hospitais. A Covid-19, inicialmente uma epidemia localizada numa cidade chinesa, ampliou-se para uma pandemia. Não somente a nossa saúde física ficou em risco, mas a nossa saúde mental também. De modo geral, esta pesquisa intencionou verificar como estava o quadro de saúde mental dos estudantes do curso de Pedagogia, de uma universidade da Rede Pública de Ensino, na cidade de Fortaleza-CE, em 2021. Especificamente, pretendeu: descrever o quadro de saúde mental do discente; averiguar o impacto da pandemia em sua capacidade de aprendizagem e coletar sugestões para ações promotoras de saúde mental. Para isso, efetuou-se uma investigação de natureza qualitativa – um estudo de caso – com uma amostra intencional de 51 sujeitos. Foram utilizados como instrumentos: diários (relatos autobiográficos) enviados pela plataforma “Google Classroom” e questionários mistos “on-line” respondidos pela plataforma “Google Forms”. Os resultados obtidos foram submetidos a uma análise de conteúdo com o auxílio do “software” MAXQDA 2020. Foi revelado um quadro de sofrimento mental caracterizado por: medo; luto; ansiedade; agravamento de transtornos psicológicos preexistentes; sensação de mal-estar gerada pelo excesso de notícias sobre a pandemia nos meios de comunicação e prejuízo da capacidade de aprendizagem. Esse padecimento psíquico prejudicou a qualidade da aprendizagem. Convém adotar ações, promovidas no ambiente educacional, a fim de promover a saúde mental desse alunado e, desse modo, melhorar sua capacidade de aprendizagem e a qualidade de seu rendimento acadêmico. |
Abstract: | In December 2019, hospitalizations and deaths were reported in Wuhan, China, caused by a respiratory infectious disease that overwhelmed hospitals. The Covid-19, at first a localized epidemic in a Chinese city, soon became a pandemic. Not only our physical health was at risk, but our mental health as well. The main purpose of this current research was to achieve an investigation about the mental health status of Pedagogy undergraduate students in a Public Institute of Higher Education, in Fortaleza-Ceará, in 2021. Specifically, this study aimed: describing the student´s mental health status; investigating the impact of pandemic on their learning capacity and collecting suggestions for actions to improve mental health. Thus, a qualitative research was accomplished, as a case study and the sample was composed by 51 students altogether. Diaries (autobiographical accounts) sent by Google Classroom platform and semi-structured questionnaires sent by Google Forms platform were used as instruments for data collection. A content analysis was carried out with the support of MAXQDA software, a tool for qualitative data analysis. The results revealed a status of mental suffering, characterized by: fear; mourning; anxiety; worsening of pre-existing psychological disorders; feeling of uneasiness as a result of Covid-19 news overload on social media and learning capacity difficulties. This mental suffering affected academic performance. Suggestions were presented in order to improve students’ mental health for a better learning capacity and a better academic performance as well. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69980 |
Appears in Collections: | PEDAGOGIA - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2022_tcc_vmsguerreiro.pdf | 457,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.