Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/68657
Type: | Dissertação |
Title: | Função afim, quadrática, exponencial e logarítmica nos livros didáticos: uma análise à luz da teoria de representações semióticas |
Title in English: | Affine, quadratic, exponential and logarithmic function textbooks: an analysis in the light of the theory of semiotic representations |
Authors: | Gomes, Francisco Bruno |
Advisor: | Melo, Marcelo Ferreira de |
Keywords: | Funções (Matemática) - Estudo e ensino;Matemática - Semiótica;Mathematics - Study and teaching;Mathematics - Semiotics |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | GOMES, Francisco Bruno. Função afim, quadrática, exponencial e logarítmica nos livros didáticos: uma análise à luz da teoria de representações semióticas. 2022. 59 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Sabemos que a matemática muitas vezes é temida por nossos alunos por motivos diversos, dentre eles a não compreensão dos objetos matemáticos e o não entendimento das variadas formas de representar tais objetos. No presente trabalho, apresentamos a teoria de registros de representações semióticas de Raymond Duval que pode auxiliar no processo de ensino-aprendizagem da matemática. De posse dessa teoria, iremos analisar funções nos livros didáticos, do primeiro ano do ensino médio, das escolas estaduais da cidade de Itapajé do estado do Ceará. Iniciaremos fazendo uma explanação das dificuldades enfrentadas por nossos discentes e do rendimento do Brasil em provas como: Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA, sigla em inglês). Na segunda seção, apresentamos a teoria bem como as suas particularidades. Na terceira seção, analisamos os conteúdos de função afim, quadrática, exponencial e logarítmica nos livros à luz da referida teoria. Durante a quarta seção, veremos como as funções analisadas aparecem nos descritores das matrizes de referência do SPAECE e Saeb, e como os registros semióticos estão presentes nas questões das avaliações externas. Sobre o ENEM, veremos algumas questões sobre função e identificaremos as representações dos objetos matemáticos analisados nesse trabalho. A quinta seção teremos as considerações finais. |
Abstract: | We know that mathematics is often feared by our students for different reasons, including the lack of understanding of mathematical objects and the lack of understanding of the various ways of representing such objects. In the present work, we present Raymond Duval's register theory of semiotic representations that can help in the teaching-learning process of mathematics. In possession of this theory, we will analyze functions in textbooks, from the first year of high school, of state schools in the city of Itapajé in the state of Ceará. We will start by explaining the difficulties faced by our students and the performance of Brazil in tests such as: International Student Assessment Program (PISA). In the second section, we present the theory as well as its particularities. In the third section, we analyze the contents of affine, quadratic, exponential and logarithmic functions in books in the light of this theory. During the fourth section, we will see how the analyzed functions appear in the descriptors of the SPAECE and Saeb reference matrices, and how the semiotic registers are present in the questions of external evaluations. About ENEM, we will see some questions about function and we will identify the representations of the mathematical objects analyzed in this work. The fifth section will have the final considerations. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68657 |
Appears in Collections: | PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2022_dis_fbgomes.pdf | Dissertação Bruno Gomes | 4,26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.