Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/68278
Type: | TCC |
Title: | Educação financeira nas aulas de matemática do ensino médio: elementos históricos e aplicações |
Title in English: | Financial education in high school mathematics classes: historical elements and applications |
Authors: | Mota, Jannes Soeiro |
Advisor: | Araújo, Francisco Cleuton de |
Keywords: | Educação financeira;Matemática - Ensino médio |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | MOTA, Jannes Soeiro. Educação financeira nas aulas de matemática do ensino médio: elementos históricos e aplicações. 2020. 40 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Caucaia, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | As relações comerciais tiveram um importante papel para a construção da civilização tal como ela é hoje. Conforme as relações comerciais se desenvolviam se desenvolvia também a matemática. A educação financeira é imprescindível na formação do cidadão, visto que o relacionamento com o dinheiro, o consumo e a tomada de decisões críticas são inerentes à cidadania. O tema tem ganhado espaço nas mídias, redes sociais e é abordado pelos principais documentos norteadores da educação. Apesar disso, ainda há uma espécie de bloqueio cultural acerca do tema. O crescente endividamento no Brasil comprova que é indispensável a abordagem do tema nas salas de aula, contudo não apenas através de fórmulas e repetições e sim de forma a alinhar o ensino a própria vida do aluno gerando engajamento e dando significado ao processo de aprendizagem. Dessa forma, nossos objetivos são: 1) apresentar elementos históricos da educação financeira no ensino básico, bem como os documentos que norteiam a matemática financeira e suas competências; 2) apresentar os conceitos e aplicabilidades mais usuais da matemática financeira; 3) apresentar sugestões de atividades a serem trabalhadas em sala de aula de maneira contextualizada, tendo em vista um ensino que conduza para a educação financeira, tomada de decisões conscientes e aplicabilidades em situações cotidianas. |
Abstract: | Business relations played an important role in the construction of civilization as it is today. As business relations developed, mathematics also developed. Financial education is essential in the formation of citizens, since the relationship with money, consumption and critical decision- making are inherent to citizenship. The theme has gained space in the media, social networks and is addressed by the main documents guiding education. Despite this, there is still a kind of cultural block on the topic. The growing indebtedness in Brazil proves that it is essential to approach the theme in the classrooms, however, not only through formulas and repetitions, but in order to align teaching with the student's own life, generating engagement and giving meaning to the learning process. Thus, our objectives are: 1) to present historical elements of financial education in basic education, as well as the documents that guide financial mathematics and its competences; 2) to present the most common concepts and applications of financial mathematics; 3) present suggestions for activities to be worked on in the classroom in a contextualized way, with a view to teaching that leads to financial education, conscious decision making and applicability in everyday situations. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68278 |
Appears in Collections: | MATEMÁTICA - LICENCIATURA (EaD) - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_tcc_jsmota.pdf | 719,21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.