Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/67413
Type: | TCC |
Title: | O lúdico e a teoria: a relação entre jogos e teoria matemáticas |
Title in English: | The ludic and the theory: the relationship between games and mathematical theory |
Authors: | Silva, Carlos Galvão da |
Advisor: | Rodrigues, Diego de Sousa |
Keywords: | Jogos matemáticos;Ensino de matemática;Prática de ensino |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | SILVA, Carlos Galvão da. O lúdico e a teoria: a relação entre jogos e teoria matemáticas. 2020.28 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Aracoiaba, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O processo de ensino e aprendizagem da matemática é desafiador, desenvolver metodologias eficazes para prender a atenção dos alunos é um papel muito importante a ser desenvolvido pelo professor. Com isso, este trabalho vem mostrar uma metodologia bastante conhecida no ensino de matemática, “os jogos matemáticos”. O presente trabalho faz uma associação de alguns jogos matemáticos com as teorias vistas pelos alunos no decorrer de toda sua trajetória em sala de aula, buscando assimilar de forma pratica o lúdico e a teoria, defendendo o conceito de que a matemática é uma disciplina sequenciada e que necessita de contato direto entre aluno e conteúdo, visto que a disciplina é vista por muitos alunos como algo difícil ou complicado a metodologia de ensino via jogos matemáticos chega como uma proposta de inclusão e interação entre os alunos, buscando resultados positivos e controle de sala pelo professor. |
Abstract: | The process of teaching and learning of mathematics is challenging, developing effective methodologies to hold students' attention is a very important role to be developed by the teacher. Thus, this work describes a well know methodology in the mathematics teaching: “the mathematical games”. This present work makes an association of some mathematical games with the theories seen by students throughout their entire life trajectory in the classroom, seeking to assimilate in a practical way the ludic and the theory, defending the concept that mathematics is a sequenced discipline and that it needs direct contact between student and content, since the discipline is seen by many students as something difficult or complicated the teaching methodology via mathematical games gives us a proposal for inclusion and interaction between students, looking for positive results and room's control by the teacher. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/67413 |
Appears in Collections: | MATEMÁTICA - LICENCIATURA (EaD) - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_tcc_cgsilca.pdf | 882,23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.