Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/65504
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Mise en abyme, espelhamento e autor postulado: uma leitura da tetralogia napolitana, de Elena Ferrante |
Title in English: | Mise en abyme, mirroring, and implied author: a reading of neapolitan novels, by Elena Ferrante |
Authors: | Almeida, Mariana Cristine de |
Keywords: | Elena Ferrante;Metanarrativa;Autobiografia;Metanarrative;Autobiography;Italian contemporary literature;Female authorship writing |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Revista Entrelaces |
Citation: | ALMEIDA, Mariana Cristine de. Mise en abyme, espelhamento e autor postulado: uma leitura da tetralogia napolitana, de Elena Ferrante. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 11, n. 4, p. 173-186, out./dez. 2021. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente artigo discute questões estruturais da tetralogia napolitana, série de quatro livros da escritora italiana contemporânea Elena Ferrante. Nele, apresenta-se a escolha do pseudônimo por parte da autora como intencionalidade e como parte da estrutura tanto formal quanto estilística de sua obra. Além disso, discutem-se os entrecruzamentos entre verossimilhança, verdade e leitor verdadeiro, conceitos definidos por Ferrante em sua obra crítica e metanarrativa. Ainda, analisa-se o espelhamento extra e intraliterário, ou seja, aspectos do duplo que reverberam em toda a obra literária e crítica da autora, nas temáticas apresentadas e desenvolvidas ao longo de sua produção literária. Finalmente, nos aproximamos da intenção final de Ferrante de borrar os limites entre autobiografia e ficção ao apresentar uma obra literária e metanarrativa em que esses elementos se fundem para criar um fator autenticador de dada realidade. Esses elementos têm como objetivo criar uma persona com vida e história próprias, ao mesmo tempo em que esses elementos pretendem se fundir às histórias e vida de sua narrativa literária. |
Abstract: | The present article discusses structural questions on Neapolitan novels, a series of four books written by the Italian contemporary writer Elena Ferrante. In it, is presented the choice of the pseudonym by the author as intentionality and as part of both the formal and stylistic structure of her work. Besides, it discusses the intercrossing between verisimilitude, the truth and the true reader, concepts defined by Ferrante in her critic and metanarrative work. Yet, it analyses the extra and intra literary mirroring, i.e., aspects of the double that reverberate in all author’s literary and critic work, in the themes presented and developed throughout her literary production. Finally, it approaches of the Ferrante’s final intention of blurring limits between autobiography and fiction by presenting a literary and metanarrative work in which these elements merge to create a device of authentication of a given reality. These elements have as objective to create a persona with her own life and history, as well as these elements intend to merge to history and life in her literary narrative. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65504 |
ISSN: | 2596-2817 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGLE - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_art_mcalmeida.pdf | 749 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.