Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/65285
Type: Artigo de Periódico
Title: “COPULESE”: proposta de atividades didáticas a partir do léxico do conto “Os chapéus transeuntes”, de Guimarães Rosa
Title in English: “COPULE-SE”: didactic activities from the lexicon in the short story “Os chapéus transeuntes”, by Guimarães Rosa
Authors: Silva, David Lopes da
Keywords: Guimarães Rosa;“Os chapéus transeuntes”;Léxico;Lexicon
Issue Date: 2022
Publisher: Revista Entrepalavras
Citation: SILVA, David Lopes da. “COPULESE”: proposta de atividades didáticas a partir do léxico do conto “Os chapéus transeuntes”, de Guimarães Rosa. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. especial, p. 215-235, mar. 2022.
Abstract in Brazilian Portuguese: O presente ensaio parte da estória “Os chapéus transeuntes”, de Guimarães Rosa, que oferece o material linguístico a ser utilizado em duas possibilidades de atividades didáticas. Na primeira, é fornecida uma listagem de palavras inusuais ou neológicas encontradas no conto. Na sequência, uma outra lista (seguimos procedimento rosiano, que, como se sabe, adorava listas), agora de palavras dicionarizadas, tenta distinguir as nuances de expressões que gravitam ao redor do tema central do conto, a “soberba”, com o intuito de forçar a atenção ao detalhe e perceber que cada termo, por mais que seja aparentado a outros, é singular. A metodologia do artigo é descritiva, apresentando as duas sugestões de propostas didáticas, junto com seu material para aplicação (as listas). Já a metodologia das atividades é aberta, de acordo com o planejamento de cada professor, a partir das diretrizes expostas no artigo. O público-alvo dos dois exercícios pode ser de discentes do Ensino Médio ou mesmo de cursos de graduação em Letras. Como resultado, espera-se que o aluno se aproxime do autor considerado “difícil” através de um viés incomum que pode suavizar esse primeiro contato. Para além disso, despertar sua criatividade linguística latente (a partir da atividade um), bem como ampliar seu vocabulário de forma sistemática (com a atividade dois).
Abstract: This essay stems from the story “Os chapéus transeuntes” (“The passing hats”), by Guimarães Rosa, which will provide linguistic material to be used in two possible didactic activities. In the first one, a list of unusual words or neologisms that are found in the story is provided, and their playfulness with the language might not only provoke reflections on lexicon and even on the origin of the language, but also arouse the interest of the students in getting to know better the author of that paraphernalia. In the sequence, another list (following Rosa’s procedure, known to have loved lists), now of dictionary words, tries to distinguish the nuances of expressions that gravitate around the central theme of the tale, the “pride”; that intends to direct the attention to detail and to recognize that each term, no matter how similar it seems to others, is singular. In order to unite the fields of Literature and Linguistics in a single didactic practice that encourages students to appreciate how both of them can dialogue, the aim is to develop the linguistic consciousness of the students from an especially inventive text with controversial content from the domain of Moral Philosophy. The methodology of the article is descriptive, presenting the two suggestions of didactic proposals, together with material for application (the lists); the methodology of the activities from the guidelines exposed in the article is open, according to the planning of each teacher. The target audience of the two exercises are high school students or even undergraduate students in Literature. As a result, the student is expected to approach the author considered “difficult” through an unusual perspective that can soften that first contact, expanding the vocabulary in a systematic way (with activity two) and awakening the latent linguistic creativity(from activity one).
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65285
ISSN: 2237-6321
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022_art_dlsilva.pdf241,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.