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Type: TCC
Title: Use-X: uma metologia para apoiar o projeto de soluções de software considerando as experiências de seus usuários
Authors: Mendonça, Lucas Bezerra
Advisor: Vasconcelos, Patrícia Freitas Campos de
Keywords: Design centrado no usuário;Interface de usuário;Projeto de software
Issue Date: 2021
Abstract in Brazilian Portuguese: A experiência de uso é um fator importante na hora de construir um software. Essa experiência visa atender as necessidades de seus usuários, fazendo com que tenham uma boa interação com o produto. Construir soluções de software com boas experiências de uso pode impactar na motivação para acesso ao software e envolve focar no usuário como peça central no processo do projeto do sistema a ser desenvolvido. Neste sentido, a importância de conhecer o usuário no processo de desenvolvimento de um produto, ou serviço se dá pelo o fato de que existem falhas nesse entendimento, que podem estar relacionadas ao desconhecimento de expectativas e anseios de usuários, requisitos mal definidos e até mesmo na deficiência da comunicação entre os envolvidos nesse processo. O objetivo deste trabalho é propor uma metodologia para apoiar projetistas de software a obter um melhor conhecimento sobre o usuário, suas necessidades e experiências antes de modelá-las em funcionalidades de um software como apoio no processo de desenvolvimento de sistemas. A metodologia desenvolvida foi aplicada no contexto da pandemia da covid-19 a fim de obter um melhor conhecimento das necessidades da comunidade Russana advindas do isolamento social proporcionando com esse estudo uma caracterização desses usuários, seus contextos de uso e contribuindo com o projeto de uma solução de software para as necessidades identificadas.
Abstract: User experience is an important factor when building a software. This experience aims to meet the needs of its users, allowing a good interaction with the product. Software solutions with good user experiences can improve the motivation to access the system when the user is the centerpiece in the design of the software product to be developed. Therefore the importance of knowing the user in the process of developing a product or service is necessary because there are gaps in this understanding, which may be related to lack of knowledge of users expectations, requirements poorly defined and failures in communication between those involved in this process. The objective of this research is to propose a methodology to support software designers to obtain a better knowledge about the user, their needs and experiences before modeling them in software functionalities as support in the systems development process. The methodology developed was applied in the context of the covid-19 pandemic with the aim of obtaining a better understanding of the needs of the Russas community during the social isolation that took place in 2020. This methodology is based on the activities of the Design Thinking (DT) process that provides a mechanism for understanding potential customers, producing quick and simple prototypes that converge to innovative solutions. The results of applying the methodology are the characterization of the users (three personas were specified), the description of the interaction scenarios (three storyboards) and the specification of the main functionalities of a software solution more appropriate for the needs of the Russas community in the analyzed pandemic situation.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64500
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